söndag 28 juli 2013

Bak istället för boll

När de flesta andra verkar häcka framför TVn för att titta på tråk-Zlatan bakade jag. Underbart att få dega lite, hihi! Igår var det busväder i Göteborg och när jag kom ut från lilla Bs lägenhet (där jag sovit över i bästa mamma/dotter-mys-stil) var det en stor sjö under bron där spårvagnarna går. En tant hade försökt köra genom sjön och hennes bil hade lagt av. Så där stod hon på en refug, strandad mitt i vägen. Ursäkta, men trodde hon verkligen att hon skulle kunna köra genom allt det där vattnet? Ja ja, jag säger då det.

Åskat har det också gjort men under dagen sprack det ändå upp och blev ganska varmt. Jag och J tog en runda på stan bara för att promenera och göra ingenting. Vi åt lunch och drack finkaffe (dyr-kaffe) och bara vilade oss. Skönt att göra det nu när semestern går mot sitt slut. Vi har dock en vecka kvar, men det börjar kännas att vi snart ska tillbaka till jobben. Jag vill inte tänka på det av flera skäl. Just nu längtar jag inte alls dit, men det ändrar sig nog när jag får träffa mina elever.

Vad bakade jag medan Zlatan sprang och skuttade? Jo, biscotti eller cantuccini som de också kallas. Två olika sorter, för jag gillar att ha dem i burkar och ta fram när suget sätter in. För det gör det ju. Allt som oftast här. Då passar det fint med en biscotti att doppa i kaffet tycker jag. Det finns olika varianter, men jag använde Lisa och Monica Eisenmans recept ur Vinterns söta, som inspiration. Sen ändrade jag lite och lade till och drog ifrån i vanlig ordning.

Jag ger er deras recept här, så får ni själva avgöra om det är bra som det är eller om ni vill ändra. Jag skippade kryddorna i den ena smeten och tillsatte istället 3 msk kakao och en dl hackade cashewnötter. I den andra smeten tog jag bort kryddnejlika och bytte ut en del av mjölet (ca hälften) till musli med frukt och nötter. Det blev gott som sjutton!

Biscotti

ca 40 skorpor

100 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
7 - 8 dl vetemjöl
2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen kryddnejlika
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt

Rör socker och rumsvarmt smör poröst. Tillsätt sedan äggen ett efter ett. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i äggsmeten och arbeta ihop till en deg. Låt vill en stund i kylen. Dela sedan degen i tre bitar och rulla ut dem till längder. Lägg dem på en plåt och platta till dem en aning. Grädda längderna i ca 15 minuter. Ta ut plåten och stäng av värmen i ugnen. Skär längderna på snedden i lagoma bitar, ca 2 cm. Lägg bitarna på sidan så att de kan torka och ställ in plåten i ugnen igen. Låt dem stå där på eftervärme tills de är torra och fina.

Jag brukar torka mina ganska länge, nån gång över natten. Min bror tycker att de blir alldeles för hårda då men jag gillar när de är knapriga! Jag tänkte ge bort några påsar med dessa godsaker och vad är väl bättre än att få den i egendesignade påsar? Min nya devis kan läsas överst på påsen, hihi! Håll med om att det är sant!?




7 kommentarer:

  1. Kan tala om för alla att de var väldigt, väldigt goda!

    SvaraRadera
  2. Mm, gott! Och fotboll, vad är det? ;-) Inte ens Zlatan i bh kan få mig att titta. Jag blir mest avis på hotellrummet på Gothia där han skulle bo. Lilla lyxaren där!

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Gahhh biscotti godetid så gott. Snart ses vi hör av dig när du kan ses?! Du har ju mitt mob-nummer! kramar och kör försiktigt!

    SvaraRadera
  4. Hemma i Finland hos mina föräldrar kom det hagel på fredagen :) Detta sommarväder :) Biscotti är gott. Kram

    SvaraRadera
  5. Biscotti vad gott det har jag aldrig gjort:)
    Vilket väder fy, jag var i England när ni hade kaos väder, vi blev drabbade en dag av oväder när vi var i Liverpool när vi hade varit på gatan Penny Lane då kom åskan och stört regn vi fick ta skydd under några träd, ja man kommer inte glömma att man varit på den musikhistoriska gatan:)

    SvaraRadera
  6. Så duktig du är på att baka och stå i och gott ser det ut också...helt ljuvligt....blir riktigt sugen på att komma igång med liknande snart...hihi...

    Hoppas du får många fortsatt fina sommardagar vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  7. Jag kan också intyga att de var jättegoda!

    SvaraRadera