söndag 7 juli 2013

Vaser så in i vasen...


Ja, nu är vi hemma från vår sydliga resa med allehanda spännande inslag. Ni som följer mig på Instagram har ju redan sett alla bilder (nästan) från min och J:s semesterresa till Ystad och Karlskrona. I Ystad blev vi fägnade med såväl guidning av denna lilla pärla till stad, som drink med tilltugg (goooda!) hemma hos det fantastiska paret Mårtenssons. De är väl värda ett besök även på bloggen, om det nu finns någon läsare här som inte redan har besökt dem. De kan faktiskt allt. Korv, kultur (ja, korv är också kultur- jag vet!), vin, all annan mat - ja allt faktiskt. Jag och J hade en fantastisk dag med dessa goa människor och nästa gång blir det hos oss här i Götet hoppas vi!

Färden gick vidare mot Karlskrona och där hade vi många trevliga stunder med familjen. Mycket god mat blev det också här och det är inte utan att vi känner oss aningen tjocka på mitten efter denna kulinariska vecka. Höjdpunkten för egen del var pizzan med lotusrot och babybläckfiskar - när det gäller mat. Den andra höjdpunkten var att komma hem till mitt och J:s gemensamma hem, som sambo på riktigt liksom. Vi stack ju iväg dagen efter att J lämnat sitt hus, så det är först nu vi kan känna efter hur det känns. För min del känns det riktigt bra och jag tycker att det är skönt att J slipper kuska mellan sitt och mitt hem. Nu gör vi saker tillsammans på ett annat sätt och det blir säkert bra, även med alla hans vaser som flyttat hit, hrm.

J samlar på ALLT som det står Uppsala/Ekeby på eller möjligen nya favoriten Syco, från Danmark. Saker från sextiotalet är ju så klart allra bäst design på (se på mig, hihi) men det finns en gräns för hur många vaser man kan ha i en trerumslägenhet, eller hur? Redan i Ystad högg J tag i en loppisvas, i suspekta färger som definitivt inte passar in hos oss, på nåt torg och vägrade släppa taget om densamma. Han går nu under namnet "vaskramaren" hos de berömda Mårtenssons...

På väg hem från Karlskrona gjorde jag misstaget att släppa in honom ensam hos nån saksamlare. Denna kluriga man lurade på honom inte mindre än ett trasigt fat med orden "du kan ju lägga frukt på det så syns det inte att det är trasigt". Kan man anmäla sånt i EU-domstolen eller nåt? Va? Dessutom var det blått och gult. Herreminje! Därutöver hade han en brunmurrig vas i andra handen jämte en lampfot som han var överlyckligt över att ha prutat till sig för sextio kronor. Mitt humör sjönk en aning på vägen, men jag bet ihop. Fyra "nya" saker till våra övriga sjuhundratusen.

Den berömda foten...
Väl hemma tänkte jag och tänkte. Hur ska jag kunna leva med dessa totalt överflödiga ting? Nåväl, vi är ju två och nån talan vad gäller inredningen ska väl J också ha. När han så var iväg på ett ärende beslöt jag mig för att öppna mitt sinne och faktiskt försöka hitta en plats för åtminstone lampfoten. Sagt och gjort jag lade pannan i veck och när J kom hem hade jag en överraskning. Lampfoten matchade en tavla av karlskronakonstnären Kjell Hobjer. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, men fatet kommer att hamna i källaren, tro mig.  Nästa projekt får bli att hitta en skärm till foten.

Imorgon blir det potatissallad med bruna senapsfrön på bloggen. Jag har börjat laga mat igen.


9 kommentarer:

  1. Härligt! Men får vi inte se några modellbilder på kläder J köpte? ;-) Lite dagens outfit på honom hade jag uppskattat.

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Snyggt stilleben! Tänk så bra det blir med alla vaserna när alla vänner vill fira dig av någon anledning! Kram bp

    SvaraRadera
  3. Åhh...härligt att läsa Erika. Finurliga du. Men jag är trött och lite si så där ikväll. Vi hörs mer en annan dag.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Härliga dagar! Och vad kul att ni fortsätter att träffas med era bloggvänner! :)
    Hi, hi, svårt det där att samsas om sina inrednings-viljor! ;)
    Men lampfoten är faktiskt riktigt snygg! :)
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  5. hi hi låter som en härlig resa : ) ja Mårtenssons så mysiga kram från polismuseet i Stockholm

    SvaraRadera
  6. Åh vad kul att du träffat Mårtenssons, det vill jag också! De verkar vara så härliga!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. ha ha den var ju riktigt kul den där skålen.
    Du vet väl att man i varje rum ska ha en udda sak som inte passar in någonstans, som sticker ut.
    Du får ha vasen o skålen så!
    Kul att träffa Måårtenssons.

    Ha det gott. Lena från make a head food

    SvaraRadera
  8. Oh jisses Amalia, vilka komplimanger du strör över oss, vi blir ju alldeles i trasorna till oss:) Det var så kul att få visa er runt lite och ser fram mot att få visitera er framöver i Götlaborg, speciellt alla vaserna ser vi fram mot att få beskåda:) Senast igår skänkte Håkan herr vaskramare en extra tanke då han läste i mammas Hemmets Veckotidning om just Uppsala/Ekeby minsann.
    Men det blev ju hur snyggt som helst tillsammans som ett stilleben där på hyllan!

    Ha det så fortsatt finfint,
    krama lite på vaskramaren från oss

    SvaraRadera
  9. Hahaha, du är så rolig Erika och skriver så bra! Härligt att träffa kära Mårtenssons :) Synd att ni inte hann kika förbi oss men nästa gång it's a date! Kram på dig fina!

    SvaraRadera