måndag 5 december 2011

Segt värre

Jag bakade och "kolade" igår kväll, så det blev ingen tid över för bloggande. Kolandet bestod i att chokladöverdraga (?) mina chokladkolor med vit resp. mörk choklad. De med vit choklad fick garnering av små röda jordgubbskulor och de med mörk toppades med flingsalt.

De sega saffranssnitten blev goda och vackert gula. Jag har mycket saffran hemma nu, men den iranska som jag fått i present är ännu obruten. Den får jag spara till ett senare tillfälle. Allt det goda ska bjudas till glögg imorgon kväll, då några av mina arbetskamrater kommer hem till mig på en liten after work så där mitt i veckan.

Jag tillverkade också s.k. cake pops, som jämte macroner väl är de nya trendiga kakorna. Något fel gjorde jag, för efter att jag och lilla B dekorerat dem gled de sakta men bestämt nedför pinnen. Inte bra. Jag sa några väl valda ord och gjorde dem mindre. Det blev så där, men de ser rätt fina ut i alla fall. Jag använde mörk choklad till mina, men man kan använda vilken färg man vill. Istället för grillpinnar köpte jag klubbpinnar på Panduro.

Ni får recepten här nedan. Bilder lånar jag från Tasteline så återkommer jag med egna bilder när lilla B fotat dem i dagsljus!


http://www.tasteline.se/

Cake pops

1. Baka en egen sockerkaka eller gör som jag - köp färdig. På grund av tidsbrist köpte jag två små avlånga sockerkakor och använde en och en halv.

2. Smula sönder kakorna i en bunke. Blanda i 200 g naturell philadephiaost.

3. Forma till bollar och låt dem stå kallt i ca 30 minuter.

8. Smält den vita chokladen och färga den i valfri färg. Eller behåll den vit.

9. Tryck i en grillpinne i varje boll och doppa dem två gånger i den
färgade chokladen.

10. Låt överflödig choklad rinna av något innan du sätter pinnen i t.ex.
ett oasisblock.


http://www.tasteline.se/


Sega saffranssnittar


1 paket 
0,75 dl 
1 msk 




2 msk 
100 gram 
3,5 dl 
1 tsk 
1 pkt saffran (0.5 g)
0.75 dl strösocker
100 g smör
2 msk ljus sirap
1 msk vatten
1 tsk bakpulver
3.5 dl vetemjöl

Tillagning

30 kakor

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Mortla saffran och 1 msk socker till ett fint pulver. Blanda pulvret med vatten och sirap och rör om tills det blir gult.
3. Rör smör och resten av sockret poröst. Rör ner saffransblandningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner.
4. Dela i två delar och rulla till längder. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Platta till rullarna med fingrarna.
5. Grädda i 12-15 minuter. Skär i sneda bitar medan kakorna ännu är varma. Låt svalna helt på plåten.



 

6 kommentarer:

  1. Erika!!Jag dreglar redan...gud så mycket goda grejer...vilken tur jag har som är kompis med en sån snäcka!

    SvaraRadera
  2. Hihi! Det måste vara Maria den fina som har skrivit detta! Välkommen!

    SvaraRadera
  3. Jag dreglar (dräglar? hur stavas det egentligen?) jag med! Ska baka saffranssnittarna, älskar saffran!Tack för tipset o ha en trevlig kväll! Kram
    Gisela

    SvaraRadera
  4. Gisela! Det kan stavas på båda sätten har jag fått lära mig. Det beror nog på hur man uttalar det - med e eller ä... Dreägla på, bara! Kram!

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag inspirerad....blir nog cake pops till 5 damer som kommer till mej i morgonkväll!
    Tack för tipset och ha en bra dag!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  6. Hej! Ja, de är ju så fina att bjuda på. Jag klädde in en oasis med guldpapper, stor som en tegelsten ungefär, där jag stack ner popsen i färdiggjorda hål. Snyggt och återanvändningsbart. Jag använder den till chokladdoppade marsch mallows också.

    Doppa gärna cake popsen i strössel eller krossade nötter. Mums! Ha så trevligt! Kram!

    SvaraRadera