söndag 12 februari 2012

Ingefära och lax

När jag kom hem från besöket hos stora F, väntade lilla B och hundarna på mig vid busshållplatsen. Sorgen i mitt modershjärta mildrades något av att se dessa tre glada och två hoppande familjemedlemmar (ni får själva gissa vilka som hoppade mest!). Väl hemma kunde jag lägga mig i ett bad, då lilla B förberett middagen. Det känns otroligt lyxigt att slippa laga middag hela helgen. I fredags åt vi räkor, igår bjöd F och M på jättegoda veganska bönburgare med nån smakrik sås och en potatissallad som hade röktouch. I kväll bjöds jag på lax- och räkbollar med ingefära och vitlök. Jag har det bara FÖR bra!

I den lilla skålen med lock döljer sig den goda dippen
Fiskbollarna/biffarna var väldigt smakrika utan att vara fööör starka. Jag tycker väldigt mycket om ingefära och de smakade precis lagom mycket av denna underbara krydda och smaksättare. Gillar man inte ingefära, vilket jag vet att vissa inte gör, så kan man utesluta den helt. Det går säkert att använda någon ersättningskrydda, t.ex. vanlig torkad örtkrydda. Här får ni receptet:

Laxbollar

400 gram
Laxfilé
150 gramHandskalade räkor
1 stÄgg
5 tskKoriander färsk , en halv kruka
2 gramChili , 2 cm
2 klyftaVitlök
1 mskIngefära färsk , 1 cm
2 krmSvartpeppar
1 krmSalt
1 mskOlivolja
Tillbehör:
200 gramBulgur fullkorn (frebaco)
400 gramBroccoli
150 gramGurka
1 krmSalt
1 krmPeppar
Dipp:
2.5 dlMatlagningsyoghurt
40 gramLime
2 mskIngefära färsk , 2cm
1 krmSalt
1 krmSvartpeppar


Instruktioner

1. Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg 400 gram laxfilé, 150 gram räkor, 1 ägg, ½ kruka koriander, 2 cm chili (ta bort frönen), 2 skalade vitlöksklyftor, 1 cm skalad ingefära, saften från ½ lime, 1 tsk salt och 2 nypor peppar i en matberedare. Mixa till en slät konsistens och forma bollar av färsen.

2. Koka ett halvt paket bulgur enligt anvisning på paketet.

3. Hetta upp en panna med 1 msk olivolja och 1 msk smör. Stek laxbollarna på medelvärme så att de får fin färg. Lägg över bollarna i en ugnsform och sätt in i ugnen ca 15 min. Torka ur pannan.

4. Skölj och dela 1 broccolihuvud i små buketter och fräs på dem i lite olivolja i pannan. Salta och peppra.

5. Skala och riv 2 cm ingefära på ett rivjärn och blanda med 2 ½ dl yoghurt.
Pressa i saft från resten av limen. Salta och peppra efter smak.

6. Dela gurkan på mitten och gröp ur det vattniga. Skär den i skivor och blanda med bulgur och broccolibuketterna.
Servera lax- och räkbollarna med bulgursallad och ingefärsyoghurt.

Hoppas att alla ni läsare har haft en skön helg med god mat och mycket vila! Eller?

2 kommentarer:

  1. Mums ser hur gott ut som helst! Tack för GULLIG kommentar om min Bella jag ser bara hennes far i henne (utseendet) så jag suger åt mig som en svamp ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Lyckos dig!!! Det ser huuur gott ut som helst!!! Och vilken suuuupersnygg header du fixat:)))

    Stöööörsta kraaaaaaaaaaaaaamen aka

    SvaraRadera