lördag 4 februari 2012

Köttets lust... (Matminnen 3)

Fredag kväll är allt en riktigt trött kväll. Efter veckans jobb är jag oftast helt färdig och det känns när man sätter sig i soffan efter middagen och låter luften gå ur kroppen som en gammal sladdrig ballong ungefär.

Den här fredagen avslutades med friskvård med jobbet. Jag och idrottsläraren har dragit igång lite firskvårdsaktiviteter varannan fredag och den här veckan var det dags för skridskoåkning på Ruddalen mellan 15 och 16. Hjälp! Jag som inte kan åka griller! Alla de andra var otroligt duktiga och åkte som värsta hockeyproffsen. Modiga Maria utmanade alla grabbarna och var med på hockeymatch, medan jag kanade omkring längs sargen (som inte fanns) och åkte fritt. Typ.

Det var i alla fall kul och kinderna fick fina rosor med tanke på att det var -10 grader kallt. Efteråt var jag frusen och bokade faktiskt av spinningpasset på gymmet. Utsikten att cykla mig svettig och sedan cykla hem från gymmet i minst tio minus kändes inte så frestande...

Jag åkte hem och förberedde middagen istället. Det blev marinerad entrecote med chevrecreme och rödlökschutney. Jag äter inte nötkött så ofta men ibland kan jag inte låta bli. Om och när jag köper nöt blir det bra och goda köttbitar. Det får kosta lite när jag äter nöt eller lamm.

Receptet är hämtat från Tastleline i all hast innan jag stack till skridskobanan. Balsamvinäger är en underskattad krydda till både kött och kyckling.

Marinerad entrecôte med rödlökschutney och chèvrekräm

4 skiva(or) entrecôte, ca 180 g styck
1 msk sojasås
 2 msk flytande honung
 2 msk balsamvinäger
2 st vitlöksklyfta(or), rivna
 1 tsk flingsalt
 1 msk  färsk timjan, hackad
 0,5 dl rapsolja
flingsalt
svartpeppar, grovmalen

 Chèvrecrème
 200 gram chèvreost
1 dl crème fraiche
5 kruka(or)  färsk rosmarin
1 tsk flytande honung

Chutney
 3 st  rödlök(ar)
 1,5 msk rödvinsvinäger
2 msk flytande honung
2 dl vatten
1 tsk kryddnejlika, malen
 1 tsk salt
 1 krm svartpeppar

Tillagning
1. Blanda alla ingredienser till marinaden och häll i en plastpåse.
Lägg i köttet och låt det marinera i cirka 1 timme. Gör tillbehören under tiden.
2. Skär bort ytterhöljet och mosa chèvren och blanda med övriga ingredienser. Smaka av med lite salt och peppar. Låt vila i rumstemperatur, 3. Skala och skiva löken.
4. Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt sjuda under lock på svag värme i cirka 20 min, löken ska vara mjuk och nästan all vätska inkokt.
5. Torka av köttbitarna lätt och grilla så de är rosaröda i mitten, cirka 2-3 minuter på var sida beroende på tjocklek. Salta och peppra.

Jag måste säga att det var galet gott! Till maten drack vi en Tapiz från 2008. En argentinsk reserva från 2008, 109 kronor på Systembolaget. 

4 kommentarer:

  1. Mums! Jag älskar kött, så är läget. Helst finkött köpt hos vår lokala slaktare. Receptet låter helt fenomenalt gott.

    Ha en underbar lördag!

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lokal slaktare låter helt otroligt bra! Önskar att jag hade en sån! Lördagskram!

      Radera
  2. MUMS : ) bra med friskvård igår var vi trötta familjen här hemma idag är det bättre kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredagar och lördagar är vilodagar! Hoppas att söndagen blir fin och bra på alla sätt! Kram!

      Radera