måndag 8 april 2013

Paj med päron och ädelost och återvunnet över hela vägen...

I dag blir det ett recept rätt och slätt. Jag är lite ilsk till humöret och ska nog inte blogga så mycket. Risk finns att jag häver ur mig ungefär det jag sa i morse, då sop-påsen sprack på väg till återvinningen. Papper, tidningar, äggkartonger flödade över vägen. Positiv som jag försöker vara, sa jag till mig själv att det ju ändå var väldans bra att det hände så nära återvinningskärlen och inte mitt emellan bostaden och återvinningen... 

Den här pajen gjorde vi i påskas och den var rysligt god. Kram till er alla - jag återkommer när jag hämtat mig lite...

Ädelostpaj med stekta päron

250 g färsk och kyld pajdeg
2 fasta päron
2 msk smör
2 frp ädelost
3 ägg
3 dl mjölk
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 175 grader. Klär en pajform med pajdegen och grädda den i 10 minuter. Skala och kärna ur päronen. Skär dem i tärningar eller skivor och stek dem i smör. Smula osten och blanda med äggen som du vispat upp. Blanda också ner mjölk och päron. Krydda med salt och peppar.

Häll allt i pajskalet och grädda mitt i ugnen i ca 20 - 25 minuter. Servera pajen med kallskuret kött eller något vegetariskt alternativ. Man kan också göra som vi och äta den istället för potatis till grillat.

8 kommentarer:

  1. Låter som en smakrik paj! Varm kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Fy för soppåsar i allmänhet och din dumma soppåse i synnerhet, usch! Stackars dig, du får svära faktiskt.

    Pajen låter riktigt smarrig!

    kram kram

    SvaraRadera
  3. Ibland blir man bara så irriterad grrrrrrr. Säger det igen tack för att du förgyller mitt liv. Jag har varit lite nere idag, men din kommentar gjorde mig gladare igen : )) TACK min fina bloggvän för att du finns i mitt liv : ) Ikväll ska jag göra två sorters pajer en med skinka och en med köttfärs. Så allt är klart inför imorgon då några kompisar kommer över och firar Bella : ) kram min sköna bloggböna!/ Sofia

    SvaraRadera
  4. Hej Erika!!
    Det märks att Du är arg... det lyser igenom i ditt sätt att skriva:)) men det är bra att reagera, ut med känslorna!! Soppåsar ska bara inte gå sönder! Har Du aldrig varit med om att hundbajspåsar har gått sönder? det har jag...inte kul...
    Det här pajreceptet ser vansinnigt gott ut, måste testas.

    Ha nu en riktigt go´måndagkväll!!

    kramar Lisa

    SvaraRadera
  5. Hugaligen, vi läser med stängda ögon... hoppas ditt humör är lite bättre nu och att du hämtat dej från irritationen!

    Pajen, oh yes, helt i vår mak är den sparas görs den.

    Ännu flera kramar!

    SvaraRadera
  6. Hoppas ditt humör blivit bättre.
    Pajen verkar riktigt god:)

    SvaraRadera
  7. Då säger jag bara TACK för mumsigt recept och sen tassar jag ut försiktigt igen..... ;)
    Hoppas du får en bättre dag idag, vännen <3
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  8. Sån här paj såg jag i nån tidning som jag köpte för ett tag sen, den låter grymt god!!!
    Visst ska man vara positiv, det kunde varit värre!!!

    SvaraRadera