måndag 29 april 2013

Potatissallad till Valborg


Hemma, i Blekinge, på min gata i stan... där tänder vi minsann alltid en eld på Valborgsmässoafton. Ja, inte på gatan i stan kanske men det eldas friskt lite här och var och man sjunger in våren (i år får de nog ta i från tårna om det ska bli nån vår alls). I Göteborg tänder man påskeldar. Punkt. Men inte den här påsken för då var det minsann eldningsförbud på grund av torka. Varför man eldar vid påsk här och inte vid Valborg är väl av samma skäl som att man säger munkar istället för gräddbullar. Man vill inte göra som alla andra, typ. Jag saknar fortfarande valborgselden fast jag bott här i nära trettio år nu.
 
Jag tänker dock elda lite i grillen på valborgskvällen och har bjudit in några riktigt goda vänner att delta. Det blir grillspett med kyckling, kött och grönsaker i variation. Dessutom en rökig grillsås gjord på krossade tomater, lök, morot, chili, allehanda andra kryddor och smaksatt med hickoryessens. Kokad till en tjock konsistens och mixad slät för att lätt passera gommen. 
En och annan drink blir det säkert också...
Till det grillade bjuder jag på potatissallad. Receptet på potatissalladen har jag hittat i AlltOmMat. Varför de kallar den för "mustik" är mystiskt... Ingen aning.



 
Färskpotatissallad mustik
...som räcker till 20 personer

2 kg små färskpotatisar
700 g blomkålsbuketter
2 msk olivolja
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar, nymald
280 g bacon
400 g kronärtskockshjärtan
250 g körsbärstomater
350 g gröna oliver
200 g pesto genovese
100 g rucola
2 dl rostad lök

Tvätta potatisen. Dela blomkålen i lika stora bitar som potatisarna. Blanda potatis och blomkål med olja, salt och peppar på 1–2 långpannor med bakplåtspapper. Stek mitt i ugnen ca 30 min.

Strimla bacon och stek knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper. Tina frysta kronärtskockor eller dela konserverade. Halvera tomaterna.
Blanda potatis och blomkål med peston. Låt kallna och blanda med övriga ingredienser utom rucola och lök. Ställ svalt fram till servering.

Blanda ner rucola och lök i potatissalladen precis före servering. 






11 kommentarer:

  1. Klart det ska vara eld på Valborg! Så är jag uppvuxen och med fyrverkerier fast då får Bella spader så det hoppar vi över ; ) Mums vad gott med potatissallad. Sov gott min fina rara bloggvän sweet dreams! kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Mums!! Annorlunda och säkert jättegod!! och grillspett... åh, jag blev riktigt sugen på grillat, grillat ute, på kolbädd. Maken och jag lär nog aldrig bli några "grillare" men svärsonen fixar lätt i ordning både grill och mat:)) Nu har jag läst om så mycket god mat att jag blir alldeles villrådig, vet inte vad jag ska hitta på imorgon, blunda och peka..;)
    Här eldar vi på Valborg, vanligare än påskeld. Jag har lyckats samla ihop en ynklig liten hög så vi får se om vi tar sista chansen att elda för i vår, imorgon.

    Trevlig Valborg till Dig! Nu firar vi Vår!!
    kramar Lisa

    SvaraRadera
  3. Vilken spännande potatissallad! En maträtt för sig! :) Jag sparar receptet! :)
    Ha en fin Valborg!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Ha en trevlig Valborga. Min fantasi sträcker sig inte längre än till en kycklingsallad, som vi delar med"Svägerskan"
    Inger

    SvaraRadera
  5. Eld hör till traditionerna på Valborg, men det är över 5 år sedan jag senast sett valborgseld. Kram fina du!

    SvaraRadera
  6. Ja eld är det ju på Valborg...
    Ha en fin Valborg
    Stor kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  7. Vilken god potatissallad. Majbål har jag inte varit på sen jag var tonåring. Tycker inte det är så speciellt att titta på en eld...!!
    Idag blev det dock hämtmat från thairestaurangen!!
    Du får ha en trevlig valborg!!
    Kram

    SvaraRadera
  8. I min födelsestad Tranås tänder vi eldar på Valborg, manskören sjunger in våren och ridskolan har två ryttarlag (vår och vinter) som strider om vilken årstid som skall gälla. Potatissalladen verkar förresten jättegod! Kram bp

    SvaraRadera
  9. vilken god potatissallad, längtar bara så till den färska kommer för det har jag inte sett någon ännu.
    Hoppas valborg var trevlig!
    Lena från make a head food

    SvaraRadera
  10. Självklart ska det vara brasa på valborg... :) Potatissalladen lät god, kram fina du!

    SvaraRadera
  11. Tack för din gulliga kommentar. Klart du ska ha brasa på Valborg. Jag jobbade igår kväll och när jag körde in i Skövde låg röken tät över Mariesjöområdet. Funderade först på om det brann i något hus innan jag insåg att det var Valborgs brasan.
    Den potatissalladen ska jag absolut prova, låter riktigt gott. Drinken ser inbjudande ut den med.

    Ha en skön kväll

    Kram Karin

    SvaraRadera