fredag 10 januari 2014

En bok för Cookie och fredagskakor nr 2

Lilla Bs kompisar kallar mig för "Cookie". Jag har ingen aning om varför och inte de heller. Namnet uppstod spontant då en av tjejerna fick hjärnsläpp i en mobilintervju, filmad av lilla B. Det är en grupp tjejer med interna skämt som får Monty Python att verka seriösa som dokumentärfilmare ungefär.

Nåväl, jag tänkte tillverka en liten kokbok/bakbok med recept och gjorde också så. När den började ta form greps jag av begär att äga densamma själv och bestämde att så fick det bli. Grunden är tjock kartong formad som en cupcake. Dessa kartongblad fästs ihop med ett snyggt band och bildar sedan en liten bok att bläddra i. Jag fodrade bladen med papper från Tildas som köps bland annat hos Panduro. Papperena är främst från förra året, men de har fina i år också.

Boken ska fyllas med recept på olika sorters cookies. Första receptet ut är från en kokbok som stora F äger. Kakorna är helt veganska och tokgoda. För er som vill översätta måttet 1 cup är det detsamma som 2,4 dl enligt min converter-app i mobilen.

Detta är en av mina absoluta favoriter. Knapriga och välsmakande småkakor som man bara vill ha fler av. Gör många!

Pistage- och rosvattenkakor

Blanda 1 1/4 cup socker, 1/2 cup rapsolja, 3 msk sojamjölk, 1 msk rosenvatten och 2 vaniljsocker. Tillsätt 1/4 cup majsstärkelse, 1 msk limejuice och 1 tsk rivet limeskal. Rör i 2 cups vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1/2 tsk salt och 1/4 tsk malen kardemumma.

Rulla degen till små bollar och doppa dem i hackade pistagenötter. Platta till dem lätt och grädda i 175 graders ugnsvärme ca 13 minuter. De är mjuka när de tas ut men stelnar efter en stund.

6 kommentarer:

  1. Vilken fin receptbok och kakorna låter goda. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera av recepten kommer från din blogg! Kram!

      Radera
  2. Äntligen vet jag vad jag ska göra av den där flaskan rosvatten som jag köpte för länge sedan!
    Tackar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att den kommer till användning då! Varsågod!

      Radera