söndag 19 januari 2014

Dumlemousse till dessert

Under förra året lärde jag mig ett nytt ord - fluff. Fram till dess hade jag mest tänkt på fluff som ett namn; ni vet bröderna Fluff i barnprogrammet med skurken Flintkalle!? Nåväl, jag lär gärna nytt och fluff lät som ett bra och användbart ord.

Det var godisbil-fluff, marianne-fluff och så dumle-fluff. De flesta använder detta fluff (heter det "en" eller "ett" fluff? Ett tror jag) som fyllning i tårtor eller som topping på cupcakes. Själv gillar jag det även som en smarríg dessert, som en mousse i ett glas eller en liten skål. Det är en mastig dessert och inget för den som räknar kalorier nedåt. Men för den som vill njuta lite och vågar ge sig hän en stund är det ljuvligt!Jag använder originaldumlen men det går så klart lika bra att göra med lakrits om man gillar det.

Viktigt är att grädden ABSOLUT inte får koka - då går den inte att vispa upp till ett fluff sen. Gillar du fluff? Vilken är i så fall din favorit!?

Dumlefluff (mousse)

3 dl vispgrädde (ingen mager sort)
180 g dumlekolor, valfri smak

Värm grädden till ca 90 grader i en kastrull, Låt den inte koka!!! Sänk värmen på spisen lite och lägg dumlekolorna i kastrullen. Smält dem sakta under omrörning och passa så att de inte bränner fast i botten. 

Häll dumlegrädden i en plastbunke eller kanna och stäng igen med ett lock. Det är viktigt att det inte bildas kondens, så därför tycker jag att det funkar dåligt att täcka med plastfilm. Ställ in i kylen minst sex timmar.

Vispa sedan dumlegrädden till en fast mousse. Vispa inte för länge! Skeda upp snyggt i skålar eller glas och servera med det du tycker är gott. 

Förslag på tillbehör/topping:

chokladkex eller rån
flagad mörk choklad
finhackad fudge
färsk frukt, hackad









22 kommentarer:

  1. Smarrigt! Gjort just på dumle som jag använt både till tårtor och dessert.

    SvaraRadera
  2. Dumlemoussen har jag gjort många gånger efter ditt (tror jag) recept - jättegod och älskad av barbarnen inte minst! Kram bp

    SvaraRadera
  3. Och jag har ätit fluff till kladdkaka. Marianne-fluff. Min sambos moster heter Marianne. Tur det inte var hennes fluff för det är verkligen mycket hårspray i det. Tack för receptet! Det kommer jag helt klart att prova till helgen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hårspraysfluff låter inte gott alls, haha! Kram!

      Radera
  4. Oh may!!! Låter riktigt smaskigt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ännu godare än det låter! Kram!

      Radera
  5. Vi har inte alls fluffat faktiskt, varken gjort eller smakat, men det låter hur gott som helst. Bara att höra ordet fluff låter smaskens:) Huvudsaken att det inte blir för sött, så får det gärna vara mäktigt, det går ju att ta mindre av efterrätten...

    Kram på dej, Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att ni inte gillar för sött - ni är söta nog själva! Kram!

      Radera
  6. Åh fluff! Vilken dröm. Jag är så sjukt sötsugen...

    SvaraRadera
  7. Jag älskar fluff! Fast mest får ordet fluff mig att tänka på pudlar. De är fluffiga :-) Fast de smakar nog inte så gott;-)
    Love dumle! Och dumlefluff!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pudelfluff får mig att tänka på hårdrock, fast snäll hårdrock. Kanske funkar i tårta!? Kram!!!

      Radera
  8. Fluff. När kommer det in på nyordslistan tror vi?
    Lakritsdumle, där så du något - måste ju bara bli gudomligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har inte provat själv ännu för en del av mina gäster gillar inte lakrits, så det får bli när jag enbart har lakritsgillande vänner på middag!

      Radera
  9. Har gjort massor med Dumlefluff till mina tårtor i början av mitt bloggande! Herregud så fort tiden går :) Kram vännen!

    SvaraRadera
  10. Jag har som Mårtenssons varken ätit eller gjort någon fluff men det verkar supergott. Måste ta och testa det nån dag!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du göra! Kram till dig vännen!

      Radera