torsdag 23 januari 2014

Pasta för vardag och kanske fest?

Igår lagade jag pasta för att J skulle bli god och glad. Det funkade ganska bra faktiskt. Han faiblesse för pasta är världsberömd i familjen och det är ett under att denna smala man kan klämma i sig så mycket av denna vara. Jag undrar bara var han lägger alltihop? Hans magsäck måste vara töjbar på längden... Min egen är definitivt töjbar på bredden.

Inspirationen fick jag av Monika Ahlberg som har ett liknande recept i en av sina kokböcker. Hon serverar zucchinipasta till och det kan man ju göra om man har tid. Jag tog färdig pasta eftersom det var en trött kväll och jag hade andra saker att göra.

Jag lade till vitt vin, drog ifrån något annat, precis som jag brukar göra. Citronens syrlighet ihop med vitlökens milda styrka och svartpepparns hetta blev precis så gott som jag hoppades. Hur mycket parmesan man river över sin portion får var och ens samvete avgöra. Men gott är det.

Kycklingfilé och papardelle med citron- och örtdressing


2 kycklingfiléer
1 pkt färsk papardelle
1 citron
½ färsk liten vitlök
2 salladslökar eller 5 cm purjolök
1 kruka timjan
1 kruka salvia
½ dl vitt vin
Olja
Salt
Svartpeppar
Parmesan
Rapsolja med citron köpt i Annies Stuga

Strimla kycklingfiléerna och stek dem i lite olja. Ställ dem åt sidan. Hacka vitlöken och strimla salladslöken/purjon. Stek löken på svag värme utan att den tar färg. Pressa citronen över och häll på vinet. Låt koka ihop sakta några minuter. Lägg i hackade örter, lite salt och peppar.

Koka pastan al dente och vänd ner den i den varma citrondressingen. Ringla lite citronolja över och blanda noga.

Servera med varm kyckling och riven parmesan. Vi åt spenatblad till som sallad och små pestopinnar som vi köpt nånstans i stan. Grissini funkar lika bra.



12 kommentarer:

  1. Önskar dig en fin torsdag! Kram

    SvaraRadera
  2. godetid vad gott kram o hoppas han blev nöjd ; )

    SvaraRadera
  3. Yammi, så gott! En smarrig pasta kan väl få vilken magsäck som helst töjbar!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så som du springer och tränar töjer nog magen tillbaka sig! Kram och trevlig helg!

      Radera
  4. Godkväll! :))
    Vilken tur att jag titta in här ikväll... ser ut som att jag löst morgondagens middagsproblem. Det ser otroligt gott ut, verkar inte krångligt och tar nog inte så lång tid att tillaga, perfekt!! Kanske hinner jag med en Dumlemousse också...så står jag mig nog hela helgen;)
    Ja, tänk om man hade en magsäck som töjde sig på längden...tyvärr ser jag att min också töjer sig mer och mer på bredden och jag verkar bli kortare och kortare...fattar ingenting, tycker jag sträcker på mig så.

    En trevlig helg önskar jag Dig i alla fall!
    Må så gott och kram,
    lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt trevlig helg till dig också, fina Lisa! Dina kommentarer lyfter mig! Kram!

      Radera
  5. Mmm det där låter som en rätt i min smak! Jag håller med J, pasta är så himla gott! Med åldern har min magsäck töjt sig rejält på bredden kan jag säga.. Det är faktiskt inte klokt när jag tänker på det! Detta gör att jag inte äter pasta så ofta men detta ska jag absolut testa!! Kram på dig! Gisela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en vag känsla av att det KAN ha att göra med åldern, käraste du! Men jag är inte säker. Min mage töjde sig mindre på bredden när jag var 25... Kram!

      Radera