fredag 24 januari 2014

Fredagskaka 4 - Lennartkaka a la Monika A!

Så är det dags för fredagskakan igen. Denna dag bjuder jag inte arbetskamraterna på kaka eftersom gårdagskvällen ägnades åt annat. Jag missade till och med Hela England bakar, men det var kanske ingen förlust!? Jag blir aldrig sugen på de bakverk de presenterar, vilket beror på att engelska bakverk i min mun smakar alldeles för sött. Dessutom är det russin i det mesta. Jag avskyr russin i bakverk. Det är faktiskt bland det absolut äckligaste jag vet. Särskilt i vetebröd.

Jag minns när jag som barn bjöds på bullar hos min moster som jag var dagbarn hos en tid. Hennes bullar var stora, platta och lite bleka. De doftade gott som de flesta bullar men när man bet i dem fick man genast en eller flera geléartade russin i munnen som gled omkring i min lilla barnagom som maneter på flykt. Eller ännu värre - som något man harklat upp. Ja, äckligt, jag vet! Precis den känslan får jag av bakade russin. Mina kusiner däremot älskade hennes russinbullar och storkusinen åt glatt upp min också.

Nej, vindruvor kan man göra andra trevligare saker av är min åsikt!

Den här veckans fredagskaka är en kaka som Monika Ahlberg kallar för Lennartkaka. Var namnet kommer ifrån vet jag inte men jag tillägnar veckans kaka till mina barns farfar som heter just Lennart! Kram på dig farfar!

Använd gärna ekologiska apelsiner så slipper du äta gift!
Lennartkaka

200 g smör 2,5 dl strösocker 3 st ägg 5 msk syltade apelsinskal 4 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 80 g mörk choklad 


Till servering 

Florsocker Rivet apelsinskal Riven mörk choklad

Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt ägg och syltat apelsinskal. Blanda mjölet med bakpulvret och blanda sedan ned detta i smeten varvat med den hackade chokladen.


Häll upp smeten i en smord och bröad rund form. Grädda i 150° i ca 35-40 minuter. Den ska vara lite kladdig i mitten. Pudra kakan med lite florsocker och riv gärna över lite apelsinskal och mörk choklad. Servera med lättvispad grädde.

5 kommentarer:

  1. Blää! man riktigt kan känna hur äckligt det måste har varit, trots att jag tycker det ok med russin i bröd. Lennartkaka har jag inte hört talas om. Intressant! Känner ju precis inte någon Lennart men....det kanske går bra ändå. Ha en skön helg! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag gillade inte alls russin i bröd och bullar som barn. Men idag kan jag äta det, men det är fortfarande ingen favorit precis. Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Fy för russin i bakverk, men tyvärr också fy för syltade apelsinskal. Sorry! Men annars hade jag nog älskat kakan! ;-)

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Jag älskar russin! Haha. I kakor och bröd men främst i filen tillsammans med massor av kanel. Mmm...

    Lennartkaka, vilket smickrande namn ;) Men det låter gott på ingredienslistan!

    SvaraRadera
  5. Det låter jättegott med en sådan kaka!
    Här används bara ekologiska frukt, vill absolut inte att jag och familjen ska stoppa gift i oss!
    Ha en fin lördag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera