fredag 3 januari 2014

Fredagskakan 1 - Kladdkaka

Ja, nu har det blivit dags för första fredagskakan, och en liten berättelse kring denna. Under det glada åttiotalet (som väl inte var så himla glatt) började man baka kladdkaka i Sverige. Jag vet inte hur länge "mudcake" har funnits på andra ställen i världen men jag minns mina första kladdkakor från åttiotalet i alla fall.

Detta var något helt nytt och alla bakkunniga fick konkurrens av icke bakkunniga, för man måste ju inte vara duktig i köket för att baka kladdkaka. Denna dessertkaka blev vad pannacottan har blivit under 2000-talet hittills - lite tjatig. Eller hur? Överallt skulle det bjudas på kladdkaka, och det värsta av allt - många var inte ens kladdiga! Va!!! Hur kan man då kalla det för kladdkaka???


Jag hade tur. Jag sparade ett gammalt recept som jag tror att de flesta inte har. Ett recept med riktig choklad i. Ett recept där man knappt bakar kakan alls utan måste låta den vila - helst över natten - för att gå att skära. Innehållet är så kladdigt att det bara rinner ut om man skär i kakan när den är varm. Detta recept är numera en väl bevarad familjehemlighet. Jag har bara lämnat ut det till två personer utanför familjen och jag tänker låta det stanna därvid. Av flera skäl.

Men... Här nedan får ni ett recept på en kaka som är ganska lik min bästa kladdis. Receptet är hämtat på http://www.alltommat.se/recept/Kladdigaste-kladdkakan-19894. Det enda jag har ändrat på är gräddningstiden. I originalreceptet står det 30 minuter men då blir den inte så kladdig som jag tycker att den ska vara. Vill ni servera den direkt - baka den 30 minuter. Vill ni ha seg, kladdig, fudgeliknande kaka - kör den i tjugo minuter och låt den kallna. Det är värt att vänta på en kaka som denna, tro mig!

För extra sockerrus kan man göra en enkel chokladsås, hälla den över kakan och garnera med minimarshmallows och hackade nötter. Se bilden - mums!


Allt Om Mats kladdigaste kladdkaka

200 g mörk choklad (70%) 
4 ägg 
4 dl strösocker 
200 g smör 
2 krm salt
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka chokladen. Rör noga ihop ägg och socker, vispa ej pösigt, då blir kakan inte seg och kladdig. Smält smöret tills det blir gyllenbrunt. Ta kastrullen från värmen och rör i chokladen. Rör tills chokladen smält. Vispa ner chokladsmöret i äggsmeten tillsammans med saltet.

Sikta i vaniljsocker, kakao och mjöl i smeten och blanda ihop. Häll smeten i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter, med ett tillklippt bakplåtspapper i botten.

Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan ska fortfarande vara kladdig i mitten. Servera kakan ljummen med lättvispad grädde pudrad med lite kakao. Servera med vispad grädde!


14 kommentarer:

  1. Ja först kom kladdkakan sedan var det morotskakan. Eller hur? Och jag blev så trött på båda kakorna. Alla bjöd på det. Men nu bakar jag det igen någon gång ibland. Sonen älskar båd de kakorna och jag tycker faktiskt också att det är riktigt gott igen. Hoppas du har haft en fin jul och God fortsättning. /Tant Gul :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morotskaka har aldrig varit min grej. Jag kanske har bakat det två gånger i mitt liv. Men kladdis - allt med choklad - funkar. Kram och god fortsättning till dig!

      Radera
  2. Ojojoj, sicken kaka! Kommer inte ihåg när jag senast bakade en kladdkaka... tror det var 2005 om jag inte minns helt fel :) Kram vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tröttnar aldrig på kladdkaka eftersom det alltid är gott och alltid går fort! Kram!

      Radera
  3. Kladdkaka är ljuvligt gott och jag vill ha min extra kladdig. Kram och ha en fin helg.

    SvaraRadera
  4. Hej, o välkommen tillbaka! *kram* Har saknat dig!
    Kladdkaka är gott, men lite lurigt när man inte tål kakao. Som jag. Så jag brukar hitta alternativa lösningar. De som bara ska ha kakao är lättast, då byter man bara mot nåt annat. Som kanel. Eller kaffe. Den här borde gå att göra med vit block, sån där låssaschoklad som jag är hänvisad till. Får testa nån dag.
    *kram* /Trollmamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! Jag har saknat er också!!! Nej, du tål ju inte det men kanske kan du göra nåt annat? Som låtsaschoklad som du själv skriver? Tur att det finns så mycket annat gott att äta. Kram!

      Radera
  5. Hujedamig så gott! Kladdigt ska det vara! Hade ett recept som jag gjorde många gånger men det var så mycket socker så det blev mer sött än chokladigt! Ska testa denna....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju ta en mörk choklad som inte är så söt och med hög kakaohalt. Då blir det bäst tycker jag. Kram till dig!

      Radera
  6. Jag älskar kladdkaka! K l a d d i g ska den vara. Faktiskt gillar jag pannacotta väldigt mycket också.. Stenålders omoderna jag.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stenåldersmat är fint och blir nog modernt nu igen efter julkalendern, fniss! Kram till dig!

      Radera
  7. Kladdkaka är absolut bäst, jag håller med dig! Jag har också ett recept från min mamma med smält choklad i som har funnits
    lääääänge. Vid ett tillfälle i min ungdom när jag hade bakat denna kaka och skulle ställa den för att
    svalna tappade jag den på golvet.
    P som inte hade en aning om hur
    kladdig (läs lös!) den var försökte
    rädda den genom att stoppa
    stekspadar och annat under den
    men det var som du förstår
    meningslöst.. bakade då en ny och
    den fick lite för lång tid i ugnen
    och blev därmed inte så kladdig.
    Den kakan har aldrig varit en
    självklar favorit efter det missödet!
    Kram Gisela

    SvaraRadera
  8. Hahaha! Snälla P! Han gjorde vad han kunde i alla fall. Kram!

    SvaraRadera