söndag 12 januari 2014

Aprikossås à la kusin

I kväll tänkte jag helt enkelt bjuda på ett recept på en aprikossås som passar fint till kyckling eller quornfileer. Receptet har jag fått av min kära kusin Vitamin som är en virtuos i köket.

Carinas aprikossås

10 torkade aprikoser (3 dl vatten för blötläggning) 


2-3 schalottenlökar
1 msk margarin
1 dl vitt vin
½ msk grönsaksbuljong
½ msk asiatisk chilisås
¼ krm cayennepeppar
2 msk margarin

1. Slå kokande vatten på aprikoserna och låt dem ligga i blöt över natten.
2. Strimla löken och bryn den i 1 msk margarin. Tillsätt vin, aprikoser, buljong och blötläggningsvatten. Låt småputtra under lock tills aprikoserna har mjuknat helt.
3. Mixa slätt, späd eventuellt med vatten. Smaksätt med chilisås och cayennepeppar. Hetta upp och vispa i 2 msk margarin, lite i taget.

Ät med ris, kyckling eller quorn och en god sallad. 

22 kommentarer:

  1. Åhhh vad det lät gott! Hoppas din helg varit bra? Hälsa J : ) kram från ett snöigt Hjo /Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, har ni snö? Här är det åtta minus men ingen snö tack och lov! Kram!

      Radera
  2. Gillar att det är lite cayennepeppar i den... lite sting ska det vara ;) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där kan man ju också variera som man vill. Jag älskar också sting! Kram!

      Radera
  3. Cayenne är finfint! Låter gott till aprikoserna. Kan tänka mig att det här är gott till helstekt kyckling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara ätit den till filé men det är klart att helstekt kyckling alltid är godast!

      Radera
  4. Verkar jättegott och passar min matlagning. Jag kopierar!
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  5. Låter väldigt fräscht! Kram.

    SvaraRadera
  6. Låter mumsigt! Asiatisk chilisås, är det samma som sweet chilisås eller inte? Kan inte minnas att jag har sett det i butikshyllorna, men så har jag ju inte tittat efter det heller ;)
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är i alla fall vad jag använder! Må så gott du med!

      Radera
  7. Jag gjorde en liknande en gång när jag hade gäster fast utan hetta. Fick mycket beröm för den.

    Ha en skön vecka nu!
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är het själv, snäckan! Kramar!

      Radera
  8. Låter som en riktigt god sås. Sås är a och o i mat tycker jag. Sås kan jag äta med sked. :-)

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sås SKA ätas med sked om du frågar mig! Kram!

      Radera
  9. Jag som har kommit över "ingen-frukt-i-min-mat-perioden" tackar och bockar för detta recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit av den åsikten men backat lite. Ibland är det gott.

      Radera
  10. Wow, vilken spännande sås! :)
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  11. Vad spännande det låter med aprikossås! Kram!

    SvaraRadera