fredag 30 september 2011

Freeedaaag!

Jag är sååå glad att det är fredag. Imorse höll jag på att inte komma upp ur sängen, så trött var jag. Så nu ser jag fram emot att komma hem, lägga mig i soffan och bara vila. Fast middag måste ju någon laga och det blir jag det. Kvällens middag blir kalkon (som så ofta) och här är receptet för den som vill pröva:

Kalkonfärsbiffar med pinjenötter & ädelost

600 g kalkonfärs
1 ägg
0,5 dl grädde
salt och peppar
50 g pinjenötter
50 g smulad ädelost

Rostade grönsaker:
1 liten grön zucchini
1 gul paprika
1 röd paprika
2 rödlökar
olivolja
persillade
salt och peppar

2 dl crème fraiche

Tillagningstid: 35 minuter
Portioner: 4

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Blanda färsen med ägg, grädde och kryddor. Blanda ned nötterna och osten. Forma till små biffar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Skiva zucchinin (ta gärna bort kärnhuset, som annars gärna blir vattnigt), skär paprikan i bitar och rödlöken i klyftor. Lägg på ugnsplåt eller i ugnsform. Häll över olja och kryddor och blanda runt. Rosta grönsakerna i ugnen samtidigt som färsbiffarna, ca 15–20minuter. Byt plats på plåtarna efter halva tiden om du inte har varmluftsugn. Servera gärna med en klick crème fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar