torsdag 1 september 2011

Scrapbooking

Jag lovade ju, för ett tag sedan, att lägga ut bilder på mina scrappade alster här på bloggen. Jag har inte hunnit fota dem än, men tänkte lägga ut ett foto av ett grattiskort jag gjorde för länge sedan. Färgerna är ganska härliga och jag gillar texten som jag gjort genom att använda en schablonmall.

Det är kul att leka med färg och form tycker jag. Du behöver inte vara duktig på att teckna eller texta - allt finns att köpa färdigt för den som vill.

Jag har inte haft tid att scrappa så mycket senaste tiden. Det har blivit ett och annat kort, något uppslag i ett fotoalbum. För den som tycker att scrapbooking verkar roligt finns det kurser att gå. Annars kan man lätt pröva själv med lite enkelt material.




Jag handlar material på nätet, gärna på http://www.tradera.se/ eftersom det är så billigt. För nybörjaren kan det vara bättre att gå till en fysisk butik där man kan få hjälp med vilka papper man bör köpa och vilka färger man ska välja. Jag gillar Arkivet på Lilla Kyrkogatan 3, Scrapbook etc. på Danska vägen 81 - 83 och In-Ex på Östra larmgatan 16. Alla tre butikerna ligger i Göteborg och de två första är specialbutiker för just scrapbooking, medan In-Ex är en konstnärsbutik med lite allt möjligt. In-Ex är också lite billigare på papper än de andra. Panduro är också en butik som har mycket men de är dyra.

Vad bör man köpa först av allt? Ja, jag köpte på mig en hel del onödiga grejer i början som jag sedan ångrade. Här är en lista på bra-att-ha-grejer:'

* skärmaskin, för att skära till papper till rätt storlek
* enfärgade papper i lite olika färger som du gillar
* några mönstrade papper för att få lite liv i dina alster
* några bra pennor att texta med, gärna olika tjocklek på spetsen, kanske i ett par färger
* självhäftande tejp i två olika bredder
* limstift
* ett par påsar med nitar, figurer, klistermärken, bokstäver, blommor etc.

Tänk på att alla produkter du använder ska vara syrafria, så att färgerna inte bleknar med tiden.

Detta är bara tips på vad man kan börja med. Du hittar kul idéer på http://www.svenskscrapbooking.se/ där du också kan bli medlem kostnadsfritt.

Har ni några bra tips på butiker där man kan köpa pyssel till bra pris?

2 kommentarer:

  1. Hej mamsen. Hittade en blogg som jag tror du kommer gilla http://louisevitadrommar.blogspot.com/. Du kan ju kolla igenom den när du har tid! Puss

    SvaraRadera
  2. Hej llilla musungen min! Tack för tipset! Jag kollar genast! Kram o puss!

    SvaraRadera