måndag 27 februari 2012

Matminnen och vandrarhem

Min och J:s första gemensamma semesterresa gjorde vi under vårt första år tillsammans. Han fyllde då jämnt och bjöd mig på en resa till London. Naturligtvis var det helt fantastiskt, även om jag faktiskt inte minns så mycket av maten vi åt. Nåja, vi var ju nykära, och maten var sekundär.

Senare somrar har vi haft en enda gemensam semestervecka utan barn, och den har vi ofta lagt på att kuska runt i vårt eget avlånga land. Vi har planerat landskapsresor och bokat in vandrarhem och sevärdheter längs vägen. (Nåja, jag har bokat.) Skåne, Blekinge, Småland och Dalsland har avverkats och vi har haft otroligt roligt!

Rökt flundra i Orrefors!
Vi har ätit medhavda mackor vid Ystads havsbad, grillat kycklingfilé strax före åskvädret i Håverud, blivit rodda till en restaurang på en ö i Åhus, kokat färskpotatis bland mördarmygg i Orrefors och ätit rökt blekingeflundra till. Vi har hoppat över lunchen för att J inte hittade något han ville äta och tryckt i oss muffins på torget i Nybro (jag, halvdöd av hunger). Vi har också ätit mindre minnesvärda måltider men de tänker jag inte försöka komma ihåg.

En av våra bästa semestrar hade vi i Skåne, då vi i två nätter bodde på Åhus vandrarhem, mitt i den pyttelilla stan. Huset kallades Cigarrkungens hus och varför kan du läsa om du klickar på namnet. Vi fick ett rum beläget strax under jord, och detta gick under namnet kylskåpet. Vår följeslagare Goliat, som är en mycket värmekänslig hund, älskade det från första stund. Han kunde ligga med sin lilla mage mot det kalla golvet och återfå sin normaltemperatur varma dagar.

Bild: http://www.buhresfisk.se/
En av dagarna gjorde vi en utflykt till Kiviks kungagrav och sedan vidare till Kiviks centrum. Det var smältande varmt och vi tog en tur ner till hamnen, där det underbara rökeriet ligger. Där finns en uppsjö av delikatesser, det mesta från havet. Vi bestämde oss för att slå på stort och handlade en massa godsaker som rökta räkor, honungsvarmrökt lax, skaldjurspaté och så vidare. Det kostade skjortan men det gjorde inget.

Tillbaka på vandrarhemmet framåt kvällen bestämde vi oss för att duka upp läckerheterna i den idylliska trädgården, under ett äppleträd. Vädret var ljummet och Goliat låg under trädet med sin vattenskål tillgänglig. Det vita vinet var kylt och vi slog oss ner, trötta efter en dags sightseeing. Precis när vi högg in på de första bitarna lax, uppenbarade sig en stor mängd människor i lila kläder. De talade inte svenska och bar på någon slags häften. Jag tänkte att de nog gått fel, men ack vad jag bedrog mig.

Bild: http://www.visitahus.se/
Ungefär vid första klunken svalt vitt vin, drog spektaklet igång. Det visade sig vara en tjeckisk kör som reste runt och sjöng på olika ställen i Europa. Just den här kvällen hade de bestämt sig för att ge en gratiskonsert i vandrarhemmets trädgård. (Tack så jävla mycket!) J tyckte att det var ganska roligt men jag var mest irriterad över deras vilda sånger. Nu efteråt kan jag se komiken i att vi satt där och försökte äta i lugn och ro medan de uppenbarligen trodde att de var till stor glädje för oss.

De sjöng alldeles för länge, och jag minns att maten liksom förlorade en del av sin ljuvlighet. Till sist gav vi upp och gick, efter en kvällspromenad, och lade oss. I kylskåpet. Det tjeckiska gänget fortsatte att festa hela natten och vi var glada att vi tagit öronproppar med oss. Nästa morgon stod det två stora tunnor med tomglas utanför vandrarhemmets entré. Tjeckerna var inte fullt lika käcka när de hasade upp till frukost och jag hade stor lust att slå på trumma lite eller kanske blåsa en fanfar i trumpet.

Sommaren därpå var vi i Vadstena och då råkade vi på ett gäng som spelade nyckelharpa, men se det är en annan historia...