tisdag 10 april 2012

Påskharefamiljen har jag fått av min mamma!
Det är dags att säga adjö och farväl till påsken 2012. Pyntet är nedplockat i sin låda och riset utslängt. Jag såg inte så mycket fram emot den här påshelgen av olika skäl, men den blev väldigt bra och trivsam. familjen, god mat och dryck, goda vänner, en massa godis (hihi) och en del vila.

Nu stundar en ny vecka, som blir ganska kort för min del. Jag jobbar tisdag, onsdag och torsdag. Inga elever i skolan vilket är ganska skönt, för då hinner jag undan med en del som aldrig hinns med annars. När man är lärare har dagarna en tendens att rusa förbi och den tid man har avsatt för rättning och planering äts upp av annat, som föräldrarsamtal, möten, mail som ska besvaras och inte minst alal elever som stänidgt kommer och fråga om allt och inget. Tur att de finns mina fina killar och tjejer, men ibland behöver vi vila oss ifrån varandra...

På fredag ska jag åka till Karlskrona med J och lilla B. Vovvarna ska vara hos goda vänner, så vi får lite ledigt från dem också. Jag längtar alltid till Karlskrona på våren, men i år är det så himla kallt att jag är rädd att inga blåsippor blommar än...


Bild: http://www.gylles.se/
Jag tänker dock äta rågskorpor - den delikatess som är speciell för Karlskrona. De bakas som stora rågbullar och man kan äta dem som vanligt bröd också. Men finessen är att man delar de färdigbakade bullarna och rostar dem i ugnen, så att de blir knapriga och aningen sega (åtminstone efter en stund). Överdelarna är bäst säger jag, men om detta råder delade meningar. De ska i alla fall ätas med gott smör på och gärna en god ost och marmelad. Jag köper mina på Gylles café Tre G, på Landbrogatan. Klicka HÄR så kan du läsa om rågskorpans historia. 

Jag hittade ett recept på rågskorpor på nätet. Jag har inte bakat dem själv men det kan ju vara värt ett försök, eller vad säger ni? Har jag några blekingska läsare som har bakat egna rågskorpor, så är jag tacksam för kommentarer. Hur gör ni? Har ni några knep eller köper ni färdiga på bagerierna?

Rågskorpor från Blekinge
1 l mjölk
2 pkt jäst
1 dl strösocker
2 tsk salt
50 g margarin
12 dl rågsikt
12 dl vetemjöl
Till pensling: ägg

Smula jästen i en bunke. Smält fettet och häll i mjölken och värm till fingerljummet. Häll degvätskan över jästen och rör till den löst sig. Rör ner socker salt och till sist mjölet.

Låt degen jäsa och arbeta den därefter på bakbordet. Dela i 24 delar och rulla ut till en avlång bulle.

Bullarna jäses och gräddas i 250 gr ugn 8-10 min. Dela bullarna och rosta dem ljusbruna i 275 gr ugn.

Ätes nyrostade.

Recept från http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=c91faffe-bc54-4e77-a09d-9a32803b0d66

6 kommentarer:

  1. Rågskorpor låter mycket gott (tror inte jag har smakat på sådana...)

    Vilken söt påskharefamilj!

    Du, tack för jättefin kommentar om header och hälsa och tacka din dotter för feedbacken. Blev jätteglad för den! Och du har rätt, tycker också texten inte syns men vet inte riktigt hur jag ska lösa det...

    SvaraRadera
  2. Har också plockat bort påsken, det lilla som vi tagit fram. Jag är ledig hela veckan för jag fick två dagars semester. Barnen har påsklov i veckan men nu har sonen fått vattkoppor. Hans tur nu. Lite planer som måste ändras nu tyvärr. Men måla kan jag ändå, hade jag tänkt. Fast nu fick jag nåt hemskt ont i ryggen. Får se hur det är imorgon...

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Fina rara Erika dina kommentarer gör mig så galet glad det ska du veta. Du lyser upp min dag<3 Ja ledighet behöver vi alla då och då. Så glad för din skull att du har din fina kolinistuga : ) måste vara underbart! Nu ska jag söva (Tidaholms uttryck) hi hi imorgon Mello. Tänk att få leda den riktiga gahhhh vilken dröm ; ) för en som mig som älskar att hålla tal hi hi ; ) kram fina fina du! x

    SvaraRadera
  4. Lika roligt som att plocka fram påskpynt, lika tråkigt är det att plock bort.Iår gjorde jag varken det en eller det andra,att plocka bort fjädrar ur gammalt ris är dötrist.
    inger

    SvaraRadera
  5. Här blommar både svalört, blå- och vitsippor.
    Tyvärr så har våren tagit en liten paus, här är kallt som f.. och blåsigt. Kanske kan ni locka fram solen vid ert besök i dessa krokar.
    Mitt påskpynt, som består av två kärringar med varsin kvast, hänger fortfarande framme. På fredag tror jag de flyger in i skåpet igen.
    Kram, S

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att påsken blev bra, trots allt.
    Skorpor är ju gott, jag har aldrig bakat det. Men kanske borde jag testa dessa ... :)

    Jag önskar dig en härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera