onsdag 25 april 2012

Sparris till Valborg?

Ikväll får det bli ett kort inlägg, för jag är arg och ledsen på någon som jag tycker om. Det känns svårt att skriva något roligt eller intressant när man har tankarna på annat håll.

Bild: www.tasteline.com
Jag funderar just nu på vad jag ska bjuda mina goda vänner på till Valborg?! Sparris känns som en given förrätt, eller hur? Det finns nästan inget bättre än den första sparrisen med sin mjälla konsistens och milda smak. Vacker på tallriken är den också.

Jag föredrar grön framför vit, och vill gärna ha en god dressing över den, helst med parmesan i. Någon gång har jag gjort en dressing med hasselnötter och en annan med citron eller dijonsenap. Lika gott vilket som.

På www.tasteline.se hittade jag ett recept som i alla sin enkelhet verkar gott och lättlagat. Kanske att det kan bli detta som blir vår förrätt, eller vad tycker ni?



Färsk sparris med örtaioli och hyvlad parmesan        

Ingredienser

20 st sparris, färsk, (20-24)
1 st äggula(or)
1 dl olivolja
1 st vitlöksklyfta(or)
1 tsk senap, sötstark
3 msk färska örter, finhackade
salt och peppar
100 gram parmesanost
timjankvist(ar)

Tillagning

Lägg sparrisen i kokande, saltat vatten och koka dem ett par minuter.

2. Gör under tiden örtaiolin: Lägg äggulan i en skål och häll försiktigt i olivolja under kraftig vispning. Pressa i en vitlöksklyfta och blanda ner tillsammans med senap och finhackade örter. Smaka av med salt och peppar.

3. Lägg upp sparrisen på ett fat och ringla aiolin över. Avsluta med att hyvla över parmesanost och toppa med en timjankvist.

Recept: Middag hos oss av Ulrika Jisland & Anna Jonassen (Bonnier fakta)
Foto Martin Skredsvik

17 kommentarer:

  1. Åhhh min kära bloggvän skickar en styrkande kram och efter regn kommer solsken! kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland går livet upp och ibland går det ner. Men jag är som en kork och flyter alltid upp igen... Kram!!!

      Radera
  2. Skickar kramar härifrån också, sparris är mumsigt!

    SvaraRadera
  3. Kram från mig också!
    Sparris passar mycket väl till Valborg.

    SvaraRadera
  4. Bästa du!
    Just det Valborgmässoafton närmar sig. Det har varit så kallt och ruggig att jag inte riktigt hängt med i almanackan. Sparris låter bra.
    Många kramar, S

    SvaraRadera
  5. Vad tråkigt. Jag hoppas att allt löser sig! <3

    Sparris är ju ganska gott. Är inget superduperfan men kan tänka mig att tänka om. Det ser iaf smaskens ut. Ja, den gröna sparrisen är svenskarnas favorit och är den som är mest srpitt populär. Men jag läste någonstans om att Tyskarna och Holländarna äääälskar sparris. Då ska det vara vit! De har sparrisdagar och sparrisfestivaler och genomsnittstysken trycker i sig 1,3 kg sparris per år!! I Sverige nöjer vi oss med 0,1 kg per person och år. Hihi, där fick du lite onödig fakta ;)

    Ha en fin dag. //Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack goa Elin för din onödiga fakta! Jag visste inte detta. Men den vita är god med hollandaise-sås.

      Ja, det löser sig! Tack för din kram! <3

      Radera
  6. Hej,

    Vi ska ha gäster på lördag och jag vet inte alls vad jag ska bjuda på. Tokjobbigt! det blir grille av något slag, både fläskfilé och kycklingfilé tror jag. Är mest osäker på tillbehören, hmmm.

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goda såser och någon salsa brukar lösa det mesta. Jag gör ofta mangosalsa med koriander, lime, tomat och rödlök. Eller banansalsa med curry och turkisk yoghurt. Denn gång tänkte jag göra mandelsalsan i ett tidigare inlägg. Låter spännande tycker jag.

      Man kan ju också göra grönsakspajer eller quesadillas som tillbehör. Mums, det finns så mycket gott - nu är det snart lunch! Kram!

      Radera
    2. Hoppas livet känns bättre idag!
      Visst är det gott med sparris nu på våren! Vi ska ha tio middagsgäster på lördag, som jag tänker bjuda på sparrissoppa (Monika Ahlbergs recept) som förrätt - enkelt när man är många.
      Kram bp

      Radera
  7. Hoppas att den som sårat dig kommer till insikt snart och ber om ursäkt så du känner dig på topp igen!!
    Men håller med, det är inget roligt att tvinga fram ett inlägg bara för att man ska, för att man förväntas göra det av oss alla nyfikna :) men du lyckades alldeles utmärkt i alla fall. Men sparris, yscha! ;)
    Ha det fint! Å styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  8. Mums med sparris! Hoppas det känns bättre nu...

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  9. Ååh så gott!!!

    Hoppas att allt har löst sig, goa Du!

    kramar Lisa

    SvaraRadera
  10. Tack alla snälla o fina! Allt löser sig, även konflikter. Kram!

    SvaraRadera