tisdag 24 maj 2011

Hemma i dag också

Hemma sjuk i dag igen, blä! Jag vill ju vara ute och greja nu när det är vår. Kanske att jag trots allt orkar släpa in några krukor och så nya frön ikväll. Jag fick vallmofrön av bästa kusinen i lördags. Det ska tydligen bli lila, dubbla vallmoblommor av dessa - visst låter det fint!? Jag fick en sort ytterligare, men de är väl den vanliga varianten skulle jag tro. Vallmo är en av de vackraste blommorna tycker jag. Enkla men spännande med sina håriga stjälkar och stora blomblad.

Färgglatt från Rice
Jag gör ett hopp till något helt annat. Äntligen har jag hittat min favoritbutik i Göteborg. Ja, jag hittade den egentligen förra året efter tips av fina svägerskan Lena. Det är naturligtvis Bagaren och Kocken jag menar. Detta köksprylälskarens Mekka ligger precis vid spårvagnshållplatsen Härlanda, mycket lägligt fem hållplatser från min kolonistuga...

När man kommer in i denna butik möts man av precis allt man kan behöva eller önska sig till sitt kök. Fräcka plastmuggar från Rice, fina förkläden och grytvantar från Green Gate, Ib Laursens gammaldags vispskålar i keramik och mycket annat. De har en uppsjö av pralinformar för den som gillar att laga godis. Deras Kitchen aid-maskiner finns i fler färger än jag kan räkna. Jag som älskar när färger stämmer och matchar och skapar lugn i rummen.

För ett tag sedan köpte jag plastskedarna på bilden ovan. De är fina till desserter, kaffedrinkar eller bara till att ta marmelad med. Min favorit är den med små hönor på skaftet...

Jag gillar ju att shoppa men i den här butiken blir det ett måste. Senast i fredags köpte jag en vispskål i vitt, en grön kniv i plast (att skära grönsaker med) och några slickepottar till extrapris. Alltid bra att ha på lager och ge bort till någon man tycker om. Gå gärna in på deras hemsida - de har en webbshop "to die for".
http://www.bagarenochkocken.se/shop/

Jag hittade in på en fin blogg i dag. En tjej i Köpenhamn som bloggar om stort och smått. Titta gärna in och njut av hennes fina bilder på
http://norromkph.blogspot.com/

2 kommentarer:

  1. Krya på dig! Ta det lugnt. Är man ovarsam med förkylnigar så här års så varar de hela sommaren. Lite frisk luft skadar dock inte.
    Här nere är det ömsom sol och ömsom regn, modell slag, idag och naturligtvis halvstorm. Håll i hatten.
    Kram, S

    SvaraRadera
  2. Jag tar det lugnt, oroa dig inte ; ) Det finns inte mycket annat att göra... Här skiner solen men det verkar ganska kallt. Sommaren låter vänta på sig. Vi kommer förresten ner till söder vecka 30. Ses då? Kram!

    SvaraRadera