söndag 15 maj 2011

Mitten av maj

Vi är redan i mitten av min födelsedagsmånad. Tiden går fort men jag tycker att den gångna helgen ändå varit lång och händelsrik. I fredags kom min mamma hit för att sedan på lördagen flyga till London tillsammans med sina vänner. De ska åka kanalbåt och roa sig. Inte dåligt för att vara 76 år.

Lördagen var jag guide för tre lärare på besök från Västerås som ville shoppa i Göteborg. Solen sken även om det var kyligt. Efter detta åkte jag och J till kolonistugan för att fixa lite. Regnet hängde i luften men J hann klippa gräset innan de första dropparna föll. Då gick vi in och drack kaffe på verandan, och där var betydligt ljummare än luften utanför.

När vi fikat plockade jag fram min vinst från i vintras - en korslaser. Inte visste jag vad det var när jag vann den i Hus & Hems tävling. Jag skrev en slogan mest på skoj men vann första priset värt över 1500 kr. Jag älskar att vinna, hihi!
Bild från Julas hemsida

En korslaser (eller krysslaser) är väldans finurlig att ha t.ex. när man ska sätta upp tavlor på en vägg. Istället för att mäta och mäta riktar man laserstrålen mot väggen och vips är där en röd linje som man kan rita små kryss utefter. En makalös manick! Nu sitter de fina små florabilderna på plats och jag är mycket nöjd med hur det blev.

Gökärt längst upp till höger - en av mina favoritvårblommor!


Ramarna kommer från Ikea och bilderna har jag köpt på en tradera-auktion på nätet. Det var sidor ur en gammal svensk Flora. Istället för att köpa dyra tavlor i fina butiken blev kostnaden ca 50 kr per tavla här. Visst är de fina!?

Skåpet i hörnet följde med i stugköpet


På väg till stugan stannade vi till vid en blomsterhandel och inhandlade de obligatoriska margueriterna. Vi ska ha några i zinkkrukor och några i rabatterna som utfyllnad. Dessutom köpte vi ytterligare några kryddväxter - ananassalvia, citrontimjan, chokladmynta och franska dragon. Nu är kryddlandet fullt och det finns inte plats för en enda liten tuva till. Två olika sorters mynta har vi nu och båda är planterade i krukor för att inte ta över hela landet. Chokladmynta har jag aldrig haft förut men jag tänker att den måste vara god i drinkar och desserter. Någon som har något annat tips? Mottages tacksamt!

Ikväll är det hockeyfinal och jag kunde inte bry mig mindre... Jag och vovvarna har stängt in oss i mitt rum för att blogga och äta godishusvagnar. Sport är till för att utöva - inte sitta och glo på i TV. Tycker jag tralalala!

6 kommentarer:

  1. Ja tackochlov hockyn är över,jag stängde dörren till vardagsrummet och gick och lade mig,somnade som en stock,vet inte ens om det blev guld, får väl slå upp sportsidan och titta.
    inger

    SvaraRadera
  2. Kanske var det vårt fel att det gick som det gick i hockeyn, haha! För att vi inte brydde oss menar jag. Men tvåa är också bra! Kram!

    SvaraRadera
  3. Väldigt vad du vinner mycket. Grattis! Matjord i fickorna? Borde du kanske ha med dina gröna fingrar. Ha det gott! Hoppas att jag någon gång får ihop pusslet så att jag kan komma och besöka dig och din stuga.
    Många kramar, S

    SvaraRadera
  4. Ja, kära S, det hoppas jag också. Vi skulle kunna ha en fantastiskt skön och vilsam kväll i stugan. Med en morfar som trädgårdsmästare måste man väl ha lite talang för odling, hoppas jag. Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Du är så pysslig! Finurliga, fina, fantastiska tavlor! Hockyeyn kan man skita i men när Liverpool spelar då är det viktigt! Kramelikram

    SvaraRadera
  6. Ja, Liverpool är viktigast!!!

    SvaraRadera