söndag 30 september 2012

Bookmaker sandwich och Bokmässan

I fredags var jag alltså på Bokmässan och fröjdade mig som ett litet barn på julafton. Jag gick dit ensam, eftersom det är lättare att titta på och lyssna på det man själv vill, utan att behöva hålla reda på någon annan i vimlet. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg var dagens höjdpunkt att träffa Monika Ahlberg och köpa hennes nya bok Vardagsmat, som hon signerade till mig. Hon lade sedan ut ett foto av mig och sig på bloggen som hon har för AlltOmMats räkning. Roligt med en matskribent som uppskattar sina "fans"...

Jag såg en massa kändisar på Bokmässan, och träffade ett flertal vänner både från förr och nu. Jill, som jag jobbade med för ca 25 år sedan, Robban som jag jobbar med nu, Göran som jag pluggade med för ett år sedan och vännerna Carina och Charlotte från Västerås.

Det är så härligt med en dag för sig själv, som inspirerar och ger nya idéer. I mitt arbete är det ju oftast full fart och jag har inte alltid tid att stanna upp och reflektera över nya böcker, nya sätt att skriva eller berätta. Där fyller Bokmässan en viktig funktion för mig. Jag glömmer nästan bort att jag är lärare i litteratur på en skola där bokläsande är en kamp, på så sätt att många elever inte har med sig läsning som en naturlig del hemifrån. Det är ett tvång som skolan är skuld till.

Jag skulle önska att jag hade mer tid att inspirera mina elever att läsa. För det finns ju faktiskt böcker för alla. Det gäller bara att hitta rätt bok till rätt person. Detta har jag sällan eller aldrig tid till, tyvärr.

Bild: http://blogg.alltommat.se/monikasmat/
files/2012/09/IMG_4415.jpg
Kokböcker fanns det gott om på Mässan, men jag köpte alltså bara en. Med alla matbloggar behöver jag inte lika många kokböcker längre. Den jag köpte är dock rena konstverket och en stor inspirationskälla när fantasin tryter i vardagen. De flesta recepten är dock så lockande att de passar även till fest...

Så här på Bokmässans sista dag tänkte jag bjuda på ett recept på Bookmaker sandwich, så som jag tycker om att äta den. Jag vet att bookmaker inte handlar om att göra böcker men det var det vitsigaste jag kunde hitta på i dag...  Det finns säkert lika många recept på denna delikatess som det finns på köttfärssås. Det är upp till kocken att lägga till eller dra ifrån det man gillar mest eller inte gillar.



Bookmaker sandwich a´la Erika

4 skivor färsk oxfilé, rostbiff, entrecote eller ryggbiff
ca 1 msk färskriven pepparrot
4 skivor rostbröd
1 lök, gul eller röd

skivad tomat
2 tsk dijonsenap och 4 msk creme fraiche
eller
4 msk majonnäs (gärna den veganska Baconaisse från http://extremefood.se/
)
sallad, isbergs, ruccola - den sort du gillar bäst
eller 
en rå äggula


1. Blanda dijonsenapen och creme fraiche, salta och peppra samt smaka av. Banka ut köttet, stek sedan i smör och olja. Stek helst inte igenom köttet, för då blir det tråkigt och torrt. Om du absolut vill ha genomstekt så stek tills det är rosa, lägg köttet i folie så att det bakas färdig i folien. Då blir det inte blodigt men behåller ändå sin köttsaft på ett bättre sätt.

2. Kantskär och rosta eller stek brödet på båda sidor och bred sedan på dijon-creme fraiche eller majonnäs.

3. Lägg salladen och rödlöken på brödet, toppa med köttet, tomat och eventuellt en rå äggula i sitt skal. Strö även över riven pepparrot efter smak. Servera gärna med friterad potatis och cole slaw.

7 kommentarer:

  1. Vad coolt att du fick pratat med Monica, inte illa. Jag har Rosendahls Trädgårdscafé och älskar den kokboken. En sån där fin kokbok som har fina bilder och luktar som en riktigt kokbok ska göra.

    Jag har det som dig när det gäller läsning och elever. Försöker få dem intresserade, går så där. Däremot har vi högläsning 3 dagar i veckan. Nu läser jag Hungerspelen för dem. Försöker hålla mig från att läsa slut boken, vill ha upplevelsen tillsammans med eleverna. Jag ÄLSKAR att läsa, om jag har en riktigt bra bok vill säga.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Okej, nu dör jag typ av avundsjuka! Ville också till bokmässan!!!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tack för att du tittade in hos mig! Så glad jag blir!

      Radera
  4. Hej Erika! Det låter som om du har haft en underbar helg!! ;)
    Ville tipsa om utlottning hos mig, välkommen!
    http://lovebeproud.blogspot.se/2012/09/vinn-valfria-smycken-utlottning-pagar-t.html

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med kändisar som uppskattar sina fans. Extra kul att hon lade upp en bild på er snyggingar!
    Din sandwich låter riktigt god. Vet inte om jag någonsin ätit en bookmaker sandwich.

    SvaraRadera