tisdag 22 november 2011

Fortsättning följer

Efter gårdagens inlägg tänkte jag bara tillägga att jag fick den där lilla musen som jag så hett önskade mig när jag var fyra år. Det blev också jul - pappa och jag firade hos mina kusiner och på hemvägen åkte jag nerför en hiskelig backe på mina nya röda julklappsskidor. Mamma kom hem från sjukhuset några dagar senare med lillebror i tryggt förvar i magen. Han tittade ut tre månader senare och min första kommentar var: "Hurra, då får jag alla klänningarna till mina dockor!" Mamma hade nämligen lovat mig att om det blev en pojke, skulle jag få alla klänningarna jag haft som liten baby, till mina dockor. Lillebror tyckte jag var mindre rolig.

I dag tänkte jag visa en bild på hur fin man kan göra en "adventsljusstake", utan traditionella flugsvampar och vitmossa som torkar till fnöske. Tyvärr går det inte att scanna in bilden bättre än så här eftersom den löper över ett mittuppslag i boken Julen av Malcom Hillier. Min scanner är ganska liten så en del av bilden föll bort.

Basen till kransen är ett kycklingnät, ca 40 X 15 cm. Forma biten till ett rör som du fyller med grön mossa, och forma det sedan till en cirkel. Lägg ringen på ett fat med flat botten, eller en metallbricka. Ställ fyra blockljus i valfri färg på fatet/brickan. Det är viktigt att ljusen står plant, så att de inte rinner.

Dekorera med kvistar av gran och cypress och torkade eterneller. Stick in små bitar av vitlav och kottar. Kanske vill du också ha torkade citrusskivor eller kanelstänger som dekoration - det är du som sätter gränsen för hur mycket det ska vara. Röda bär tycker en del om.

Vecka ett sidenband med metalltråd i, så att det ringlar sig lite snyggt kring gruppen. På bilden står ett vitt ljus i mitten som är avsett att tändas på juldagen (bokens författare är engeslman). Jag brukar skippa det men det är ju en smaksak.

Tänd ett ljus i veckan eller alla på en gång. Värm lite glögg och ät några pepparkakor. Eller köp de supergoda äpple- och kanelflarnen från Gille. De är mina nya favoriter till glöggen.

Bild från: http://www.gille.se/news.php

2 kommentarer:

  1. Hihi, det var ju för väl att det blev en jul trots allt!!! Härlig berättelse!! Och vilken fin inspiration du bjuder på!! Superfint!!! Åh så mycket fint det går att göra inför julen, finns ju inga begränsningar!!!!

    Ang. din fråga, bandet på min julkrans finns att köpa på Hemtex! Tror att det kostade 30 kr för 3 meter, kul att du gillade det!!

    Stoooor kraaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du! Inspirationen kommer delvis av andras bloggar jag läser (t.ex. din!). Kramar!

    SvaraRadera