torsdag 24 november 2011

Sex tomtar i en pappask?

Jag fortsätter med pysseltips ur boken Julen. Det finns numera ganska många fina askar, påsar och olika typer av färdiga paket att köpa. Jag är dock inte så mycket för denna typ av paketlösning... Roligare då att göra egna askar och fylla dem med något fint. Asken blir ju i sig en present om man väljer ett fint och passande papper. Det är bäst att använda sig av lite tjockare papper, som card stock. Detta hittar du i vanliga pappersaffärer som Panduro, In-Ex och Bokia.

Askarna till höger har jag gett mig på och de blev ganska fina. Jag hade vissa problem med att räkna ut hur man skulle sätta ihop pyramiden, men det gick till slut. Detta är askar man kan använda året runt beroende på vilket mönster man väljer på papperet. Ett fint alternativ till de traditionella påskäggen kanske?

Jag förstorade mallarna ganska rejält i kopiator innan jag använde dem. Originalmallarna är ju pyttesmå för att rymmas i boken.


Man kan också (om man har tid och tålamod) göra 24 askar till en julkalender. Där blir det dubbelt tålamod - dels för att göra askarna, dels för att köpa alla små presenterna.

För några år sedan jobbade jag som dekoratör (nåja, ganska många år sen) tillsammans med en tjej som heter Jeanette. 1a december fick jag en stor låda full med paket av henne med motivationen: "Du fixar alltid presenter till alla andra - nu är det din tur!" Behöver jag nämna att jag nästan grät?

I lådan fanns 24 paket; alla uttänkta och utvalda speciellt till mig och beorende på vilken dag det var. I paketet den 23e låg en inredningstidning (den dyra sorten) och ett lyxigt skumbad. Den kalendern glömmer jag aldrig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar