torsdag 17 november 2011

I tisdags bestämde jag mig för att baka kladdkakemuffins. Det lät lagom avancerat så där mitt i veckan. Ännu en god kaka att ta med till arbetskamraterna, tänkte jag. Jag tog ett recept ur min bok med det  trevliga namnet "Choklad". Allt i den innehåller nämligen guds gåva till människan - choklad.
Jag bakade dem i en form med plats för tolv stycken minmuffins men se det var ett misstag, för kladdet uteblev liksom. Jag borde bakat dem mycket kortare, vilket jag gjorde, men ännu kortare ändå. Ja, ja, jag fick glasera dem med Dansukkers chokladglasyr och sist av allt lägga på små knäckkulor som smakar Dajm. Dem köpte jag på ÖB för blott elva kronor.

Ett fynd i min baklåda kan jag meddela!

Jag bakade några i vanliga muffinsformar men eftersom det inte var något bakpulver i smeten blev de inte så vackert toppiga som muffins brukar bli. Jag gjorde ett försök att dekorera dem med mitt nya glitterströssel, också från ÖB. Det blev mer originellt än vackert, men muffinsen var trots allt ganska goda, kladdiga eller inte. Jag har inget bra muffinsrecept - är det någon av er som vill dela med sig? Jag försöker göra olika varianter för att dekorera dem på olika sätt men de vill inte bli riktigt så fina som jag vill. Tipsa mig!!!

3 kommentarer:

  1. Jag har ett jättebra recept på kladdmuffins, elaka gubbens chokladmufins, fråga mig inte varför dom heter så! :) Dom har dessutom en supergod glasyr, mumsfillibaba!
    Jag ska leta upp det imorgon, idag ska vi fira kära systerns 50 årsdag!
    Kram o ha det så gott
    Gisela

    SvaraRadera
  2. Tack! Det låter som ett recept för mig. Elaka gubbar, hihi! Kram!

    SvaraRadera
  3. Elaka gubbens chokladmuffins

    2 ägg
    3 dl socker, vispas pösigt med äggen
    100 gram smält smör
    1 ½ dl vetemjöl
    1 krm salt
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker

    160 grader 15 minuter i mitten av ugnen

    Chokladkräm
    100 gram smör
    1 dl vispgrädde
    1 dl mjölk
    2 tsk mjöl
    4-4½ msk kakao
    4 msk socker
    Låt sjuda 15-20 minuter

    Klicka på när muffinsen kallnat, supergott!
    Hoppas du gillar dom! Kram Gisela

    SvaraRadera