lördag 15 december 2012

Lucka femton: Julmust


Julmustkyckling



Enligt min äldsta dotter är Apotekarnes julmust den äckligaste, då hon gjorde ett blindtest för några år sedan.  Själv köper jag gärna den julmusten av ohejdad vana. Som liten drack jag alltid den vad jag minns, och reflekterade liksom inte över att det fanns andra sorter. Vi handlade på Konsum och där fanns det inte mycket att välja på.

Till jul fick jag och min bror alltid varsin flaska medan vi i vardagslag alltid delade en. Och oj, vad noga vi delade då, men under julen var det mer fritt fram.

Julmusten är väl nästan den dryck som förknippas mest med julen, om ni frågar mig. (Ja, glögg så klart, men jag tänker på dryck till maten.) Tyvärr missade jag att köpa den lagrade musten som salufördes av Systembolaget helt nyligen. Lite mindre söt tydligen och mer passande till mat än de söta varianterna som man köper i vanliga matbutiker. Den verkar vara slut överallt. Är det någon av er som har prövat den?

I skolan fick vi julmustkyckling att äta igår, vilket gjorde eleverna mycket konfunderade. Julmust? I mat? Men de höll med om att det faktiskt var gott. Här kommer ett recept för den som vågar prova:

Julmustkyckling från Arla

Ingredienser

4 port

4 kycklingfiléer, ca 500 g
smör
2 dl minifraiche
2 dl julmust
1 hönsbuljongtärning
1 tsk malen ingefära
1 tsk rosmarin
1 msk kinesisk soja

Gör så här

Bryn kycklingen i smör på båda sidor i en stekpanna. Blanda minifraiche, julmust, buljongtärning, ingefära, rosmarin och soja i en traktörpanna. Lägg i kycklingen och låt koka ca 10 min. Garnera ev med färsk rosmarin. Servera med potatis och frästa grönsaker.








5 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att julmust passar i mat och i bakverk :) Jag gillar julmust och tur nog tar Ikea i Singapore in den :) Kram och ha en fin adventshelg!

    SvaraRadera
  2. Nä, den har jag inte testat!
    Jag älskar julmust och köper helst apotekarens.
    Ha en fin dag! kram

    SvaraRadera
  3. Det låter gott med julmust i kycklingen tycker jag. Jag brukar ha julmust i mina julköttbullar.

    SvaraRadera
  4. Jag lagade nån rätt förra året med julmust har för mig att det var väldigt gott:)
    Trevlig helg
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  5. Har tänkt flera gånger att laga denna rätt, men det har inte blivit av tack för påminnelsen. Den lagrade musten är jätte god smakade den förra året i år köpte jag en och gav bort. Och nu är den slut så får väl vänta tills nästa år.
    Ha en bra vecka :)

    SvaraRadera