onsdag 19 juni 2013

Midsommar nalkas

I år blir det inget firande av denna hedniska gamla högtid, utan jag och J kommer att ha en hemmakväll med lite goda smörrebröd, på tu man hand. Ja, möjligen får vi sällskap av Goliat och även av sjuka lilla B, som egentligen skulle ut med kompisar men som är jättesjuk och ligger hemma och bara kraxar, stackar´n! Hon har övertagit min förkylning som tack och lov nu verkar gå åt rätt håll.

Jag har helt enkelt inte tid att stå och laga midsommarmat, då vi fortfarande har en del att greja med J:s hus innan han flyttar hem till mig för gott. Vi ska städa huset så att de som köpt det får det fint och snyggt. Vi ska plocka ihop de sista flyttlådorna fulla av saker som J inte vill skiljas från men som vi inte vet var vi ska ställa än. Min källare är nu full av mina grejer, lilla B:s flyttlådor inför flytten nästa vecka och J:s grejer som ännu inte får plats i lägenheten. Det blir en rockad som innebär att när vi bär ut lilla B:s grejer bär vi in J:s. Puh!
Goliat binder midsommarkrans

Jag har i alla fall bestämt mig för att vi ska äta små goda smörrebröd som vi bygger ihop själva vid bordet efter behag och mättnad. Det brukar vara populärt även då man har gäster att ställa fram allsköns sillar, laxar, stekta spättafiléer, rostbiff, pillade räkor och olika såser som kompar det andra. Sedan gör var och en sina egna små smörgåsar med det de tycker mest om. För min del brukar just den stekta spättan med remoulade vara den som smeker gommen bäst. Gärna i sällskap med ett glas kall öl, gärna av det lättare slaget.

Jag har inhandlat en burk sill från ABBAs som hade smaken ingefära/lime. De klara sillarna är bäst kan jag tycka, och därför blir det inga krämiga vita hos oss. Min lokala fiskhandlare gör dock den godaste senapssillen i universum (ingen som har smakat säger emot) så det har jag köpt en liten burk av. Några kokta ägg, lite danskt rågbröd och så är saken biff, hrm, sill.
Goda tillbehör till lax och sill

Någon tårta blir det inte heller utan helt enkelt lite riktigt fin choklad i variation. Jag fick nämligen en hel påse med godsaker från en mamma som fått för sig att jag är en ovanligt hjälpsam lärare och att hennes son har mig att tacka för mycket. Det måste väl vara fel, men jag tog emot påsen hur som helst. Chokladkakor smaksatta med Remy Martin, Cointreau och Mandarin Napoleon. Kaffe, mjölkchokladhjärtan, vit choklad från Droste... Det blir något att mumsa på för oss minsann.

Vad ska ni själva äta på midsommar? Blir det tårta med jordgubbar eller något otippat? Berätta!

12 kommentarer:

  1. Låter mysigt så också! Bra idé att var och en får göra sina egna smörgåsar. Du är nog värd den chokladpåsen, din fina personlighet utstrålar sig här på bloggen också. Det blir jordgubbar på midsommar, i form av trifle. Kram

    SvaraRadera
  2. Klart som korvspad att du har ett finger med i spelet för killens skolgång och att den blivit bra!

    Smörebrödstjohejsan låter verkligen som en riktigt bra idé, och att fira midsommar på egen hand är mycket trevligt - det har vi också valt några gånger.

    Hoppas ni får det riktigt trevligt, snart är det äntligen dags!!! Jippi!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Bara ni har logistiken med alla saker så kommer det att gå bra! :)
    Vad smart att göra smörgåsar/smörrebröd på det sättet! Ta till mig tipset!
    Hos oss blir det också väldigt lugnt. Ja, maken, dottern och hunden. Innan vi sätter oss och äter något enkelt men gott (blir nog grillat) ska jag spela på midsommarfirandet. Så lite jobb blir det för mig den dagen! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Låter som ni kommer ha en avslappnad och skön midsommar! Själv tycker jag att midsommar är ganska överskattat, och kommer åka bort för att fira med sambons familj :) Lite ska jag dock baka och ta med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Midsommar är helt klart överskattat! Det du bakar ser så gott ut att de du besöker kommer att hoppa av lycka! Kram och glad midsommar!

      Radera
  5. Åh, jag tycket det låter vansinnigt mysigt minsann.

    Ja tänker ha öppet butiken några timmar på fm, för att sedan dra till stan och släktfirande hos mor och far. Där blir det matjesill, inlagda sillar, potatis, gräslök, gräddfil och Bullens pilsnerkorv. Så har det alltid varit och ska så alltid vara! Efter det köpemarängbottnar med grädde och jordgubbar.

    På kvällen ska vi till Lars kusin i Glommen. Brukar inte fira med dem faktiskt, men vi ville absolut stanna i Glommen och de är fasligt trevliga så det blir nog kanon.

    På söndag drar vi till Tanumsstrnad för en veckas semester. Lars jobb har en stuga som man kan hyra. Vädret verkar bli så där, men vi ska dela med min fina kusin och hennes lilla familj. Så med kärlek gör vi stället varmt. Det blir god mat och dryck och lite utflykter på det. Kosteröarna en dag om vädret är ok.

    Blev lite längre i dag visst... ;-)

    Kram kram

    Ska bli kul att träffas!!! Pöss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps, jag gillar krämiga sillar bäst, ju krämigare desto bättre säger jag!!!

      Radera
    2. Om vi nån gång äter sill tillsammans (vilket jag hoppas!) så blir det ingen strid om sista biten i burken då, haha!

      Jag ser också mycket mycket fram emot att träffas. Jag har så mycket att prata med dig om och jag vill veta så mycket om hur allt är med dig, lite mer på djupet än vi kan "prata" här på bloggen.

      Stor kram till dig och hälsa Lars att nästa gång jag är i Glommen vill jag besiktiga honom. Hihi! Ha en strålande (regnig hrm?) midsommar!

      Radera
  6. Smörrebröd låter toppen!! jag gillar när man kan bygga ihop själv:)
    Klart att bästa "fröken" ska uppmärksammas! Synd att jag inte var mer medveten på "den tiden" för då hade Du nog fått choklad från mig också...eller nåt annat gott:)

    Vi kör på sill och potatis med ägg, lök, gräslök, gräddfil en västerbottenpaj, lite mer sill och så nubbe förståss. Till dessert hade jag tänkt bryta jordgubb-glass-grädd-traditionen med att göra en trifle, på sockerkaka, marinerade jordgubbar och yoghurt/gräddfluff. Känner mig ovanligt laddad för midsommar i år så jag undrar vad som kommer att gå fel?
    Pessimistiskt tänkt,(jag vet) men jag känner inte riktigt igen mig, var är stressen??

    En riktigt Glad och Skön Midsommar till er båda!!
    kram Lisa
    PS: A hälsar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som lärare är man så himla tacksam för all uppskattning, att man går igång lite väl mycket på en present. Ett uppskattande ord är lika mycket värt. A var en utmärkt rar och duktig elev och det var present nog att få ha honom i klassen! Hälsa honom så gott från gamla fröken.

      Jag är också lite oroad över att min stress uteblivit. men det beror nog på att vi ska göra just ingenting - egentligen det bästa jag vet. Jag är ju kass på att göra ingenting för det mesta.

      Stor kram till dig och glad midsommar, min fina vän!

      Radera
  7. Vilken gullig Goliat..mmm....såå...söt.. :)

    Tassar in för att önska dig en riktigt trevlig midsommar :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är en pärla!!! Trevlig midsommar till dig också! Kram!

      Radera