tisdag 11 juni 2013

Lakeland - drömbutiken i Skottland

Samma dag som jag/vi anlände till Edinburgh, hade vi bråttom ut på stan innan butikerna stängde. Fort till hotellet (som var litet och mysigt) och in med väskorna. Sko-byte och ut på stan. Upp för backe och ned för backe. Och DÄR... där var den. Min butik! Kusin Vitamin som var med som guide fnissade lite och lämnade mig ifred i butiken för att på egen hand shoppa saker jag absolut behöver till mitt kök.

Lakeland är en butik fylld av saker till hemmets kök men också städprylar. Nu är ju städning inte min (utan J:s) starkaste gren, så jag struntade blankt i de prylarna. Bättre upp då när jag direkt till höger fann några frestande böcker till min samling. Jag besinnade mig dock, även om jag gillar Paul Hollywoods brödrecept och Mary Berrys överklassfasoner.

Butiken var fylld av de mest frestande saker som var oerhört snyggt exponerade. Cup cakes-ställ, cakepopformar i silikon, hopfällbara tårtfat i tre våningar gjorda av hård papp osv. Dekorationshyllorna var välfyllda och jag inhandlade en burk med mini-fudge-bitar att dekorera tårtor eller cupcakes med. Galet goda, för jag har så klart redan öppnat burken och tjuvsmakat!

Sedan fanns det s.k. grinders, dvs. kvarnar fyllda med socker och smaksättare. Jag köpte hem en med smaken butterscotch för att ha på lattens mjölkskum (bara på helgerna så klart) eller på något annat som behöver piffas med välsmakande socker.

Formar att baka i fanns som sagt av olika slag, och jag köpte en avlång springform som passar utmärkt att göra paté i, eller varför inte en glasstårta i flera lager?

Allt var högst överkomligt i pris måste jag säga. Just nu står pundet i ungefär en tia, vilket gör att det är ännu mer överkomligt att handla i Storbritannien för tillfället.

Det stora inom bakning och matlagning nu verkar vara att tillverka egna glasspinnar. Det finns en uppsjö av silikonformar, glassmaskiner, toppings och överdrag samt en otroligt fiffig maskin där man kan smälta choklad för att sedan doppa den frysta pinnen i chokladdjupet. Måste vara en dröm för glassälskare.

Själv hoppar jag gärna över det där med glass.


Bild: www.lakeland.co.uk
Till lilla B köpte jag den sötaste försilvrade måttsats jag sett, med matsked, tesked och kryddmått. Åh vad de var fina!

Jag ångrar lite att jag inte köpte en Black bird funnel. Det är en liten fågelliknande figur som man sätter mitt i pajen när den bakas, och så släpper pippin ut ångan från pajbotten så att det inte blir en saggig deg utan krispig och fin som en paj ska vara. Jag gillar ju grönsakspajer, så jag borde kanske ha köpt en. Bara £ 2,49!

För dig som tycker att butiken verkar intressant så finns det så klart en nätsida med prylar att beställa. Klicka HÄR!


Bild: www.lakeland.co.uk




8 kommentarer:

  1. Vilken drömaffär! Jag förstår dig så väl, jag hade också kunnat spendera en längre tid där. Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken butik! Kan förstå att du gillade den. Pajpippin låter spännande, aldrig hört tals om faktiskt

    Just den veckan du föreslog funkar inte för mig. Det är då Kräftfestival i Glommen och butiken får hållas öppen varje dag. Men kanske veckan efter, 15 eller 16/7 passar mig.

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag ska kika in på den länken! Butiken låter spännande! :)
    ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar butik GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH : ) Tack för att du länkade dit, ska genast kolla! kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Ja, vad vi tycker om sådan butiker behöver vi säkert inte berätta för dej, i alla fall inte efter vårt gemensamma besök på Bagaren och Kocken:) Livsfarligt att länka till sådana sidor, Håkan blev bara mer sugen på att testa göra egen öl och Anki vill öka på glasspinneförrådet... Det roligaste var ju att när vi kikade dit in så var den första bild som vi såg en bild på Heston Blumenthal, samtidigt som vi ser honom på tvn...:)

    Kramar bästa E!

    SvaraRadera
  6. Å, stackars Dig, ömmande och snorig näsa, fy sjutton!!
    Men, vilken resa Ni har haft! Skottland är faktiskt ett ställe jag vill resa till, föreställer mig böljande kullar och fält... finns det dessutom sådana butiker...:))
    då är det stora plånboken som gäller!
    Ska Ni flytta ihop?? har jag missat något? ;)) Så roligt!! efter alla dessa år, det är nog på tiden, det kommer att bli så bra:))
    Nej, nu ska jag fortsätta städa, måste jobba lite också och sen är det tänkt att vi ska ha "räkfrossa" ikväll. Jag får väl äta bröd och smör till ölen eftersom jag inte är så förtjust i räkor längre och speciellt inte när man ska skala dom själv. Är alldeles för blödig... Ja, ja jag klarar mig nog.

    Var rädd om Dig! Ipren och nässpray är utmärkt! men har du testat VARMT vatten med socker, citron och ingefära? gott och jättebra!!!
    Bamsekram från Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Jag brukar dutta i en skvätt whisky men ingefära är ju bra mot allt!

      Ja, vi ska flytta ihop. I min lägenhet. Det kommer att bli jättebra!

      Kram!

      Radera
  7. vilken drömbutik!! Där hade man kunnat gå i flera timmar.
    Sv. Ja den där mojängen skulle man ha till pajen, det låter ju suverränt!!
    Kram

    SvaraRadera