fredag 28 juni 2013

J flyttar in och vi åker söderut

I semestertider vill jag göra så lite som möjligt, och ändå har vi den här veckan gjort bra mycket mer än vanligt. J:s hus är äntligen tömt på grejer och urstädat så att de nya ägarna ikväll kan börja flytta in sina saker. J ska under dagen få en lapp med sitt namn på vår dörr (inte min; vår) så att brevbäraren kan lämna beundrarbrev och annat till honom. Från och med i dag är jag alltså officiellt sambo. Det känns bra och rätt på alla sätt.
Bild: www.lindex.com

Imorgon åker vi mot sydligare trakter och hoppas att vädret där är roligare än här. Mina ben har aldrig varit så vita i slutet av juni! Dock har jag en del färgfläckar i form av gigantiska blåmärken efter allt bärande av lådor och annat som slagit mot de gamla benen. Jag får ju så lätt blåmärken att jag ser rent misshandlad ut! Inte barbent här inte! Tur då att jag köpt en lååång klänning från Lindex. Då kan jag vara lite fina när vi träffar de goaste skåningarna jag vet, imorgon, och så slipper jag blända världen med lättmjölksfärgade ben.

Innan jag åker neråt landet måååste jag dock försöka ta till vara rabarberna. De växer ju något ofantligt just nu. Jag tänkte göra saft och då efter ett recept från min icke-favorit Leila. Men... jag får erkänna att hennes recept ofta är favoriter. Det här receptet ger ca tre liter saft och ska blandas lika delar vatten och saft.

Leilas rabarbersaft

1 kg  rabarber
 1.5 l  vatten
 4.5 dl  strösocker
 1 st  citron, saften

Skär rabarbern i småbitar och koka med vatten i cirka 15 minuter, rör inte då blir saften grumlig. Sila och släng rabarberresterna. Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker och citronsaft, låt svalna.
Häll upp saften i tillbringare eller flaska.


7 kommentarer:

  1. Ha det så fint med Mårtenssons. Kram

    SvaraRadera
  2. Åhhh ska ni till mårtensssons vad trevligt : )) jag ska träffa Ulrika (blogg Tidsoptimisten) på söndag för långfrukost på Anglais : ) i Stockholm. Det ser jag fram emot : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Ha det underbart och ge skåningarna en stor megakram från mig! Ja, ge J en från mig också, så slipper jag skicka ett beundrarbrev den här veckan... ;-)

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Tror dina ben är väääääldigt snygga även vita och med blåmärken. Leila gillar jag inte men så länge jag slipper se och höra henne går det bra för gott kan hon ju laga iaf. Och hennes ben tror jag inte alls är snygga. Fast det hade ju inget med detta att göra haha

    Grattis till samboskapet!! Härligt att få bo tillsammans och slippa åka emellan. Han lär sig nog indiantricket till sist. Tycker mig minnas att du skrivit något tidigare om hans icke släktskap med indianerna... :))

    Ha det trevlig i Skåne och kör försiktigt!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  5. Snygg klänning! :)
    Härligt med södra Sverige! Vi ska till Österlen i augusti! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  6. Önskar er all lycka i samboskapet! Hoppas solen lyser över er på er resa! Enkelt rabarberrecept - ska pröva redan imorgon. Kram bp

    SvaraRadera
  7. Icke-favorit, det var väl en väldigt passande benämning på den damen:)
    Vi ber att få lyckönska det nya samboparet och önskar er all lycka och välgång:)

    Kram på er!

    SvaraRadera