måndag 3 juni 2013

Sommarvärme och roséviner

På Facebook strömmar det ut bilder på rosévinglas och grillat i den egna täppan. Redan så här i början av juni är det snudd på tjatigt, men visst är det solen och värmen som gör att vi har längtat så. Efter den långa och kalla vintern är vi stelfrusna in i märgen. men nu tinar vi snabbt upp och piffar för uteliv.

Bild: www.systembolaget.se

På Systembolaget har det kommit in två nya boxviner, som är otroligt snyggt förpackade. Min guru i matsammanhang, Monika Ahlberg, rekommenderar dem även för smakens skull. Boxen här på bilden heter Vernissage Syrah Rosé och har artikelnummer 2181.

Enligt Systembolagets provsmakare och vinkännare har vinet "Torr, bärig smak med inslag av geléhallon, röda vinbär och blodapelsin."

Det passar att dricka som sällskapsvin eller till rätter av fisk, fågel eller sallader. Priset är 209 kr för tre liter dryck. När drycken är slut har man en fin väska att svänga med.

 För den som väljer dryck utan alkohol finns en bubblig flaska med det tämligen svåruttalade namnet Arc-en-Ciel Vin de Rosé Mousseux Grenache Brut (nr 1932). Jag har inte provat denna själv men tänkte köpa hem en på prov för att ha som bjudvin.

Sist av allt citerar jag min kollega som kom in i morse i vårt fikarum och stod där mitt i solskenet och sa: Ja, nu är det bara tre veckor kvar till midsommar - sen går vi mot mörkare tider igen... Gapskratt! Givetvis var det på skämt, men det sa en del om hur vi svenskar är. Vi längtar så efter sommaren att vi nästan fruktar höstmörkret redan innan det är på väg. 

Glöm inte att fånga dagen (tjatigt, jag vet) och att njuta här och nu.


3 kommentarer:

  1. Yummie med rosévin det ska vi dricka i vårt lusthus som jag renoverar just nu tjohoooooooo vad mysigt också lite choklad till välkommen! Sov gott fina underbara Erika! kram Sofia så glad att vi träffats på riktigt : )

    SvaraRadera
  2. Ååå såå mycket bra och intressanta tips du delar med dig av:)
    Tack för det...och nej vi får inte glömma att nu måste vi komma ihåg att fånga dagen :)
    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Vill också ha! Har sett boxen på flera bloggar och Instagram den senaste tiden. Får nog kolla om den finns i Falkenberg snarast.

    Kram kram

    SvaraRadera