tisdag 4 juni 2013

Vad slår doften av nybakat?

Det sägs att om man vill sälja sin lägenhet eller sitt hus är doften av nybakat det man ska satsa på framför home styling. Säg emot det, den som kan! För visst är doften av nybakat bröd eller kakor det bästa som finns (förutom när man är magsjuk...)! Varje morgon när jag cyklar till jobbet passerar jag den jättestora gula bakfabriken Pågens, där det bakas för fullt. Doften av kanel och vanilj ligger under stundom tung över västra Göteborg och jag drar in varje andetag med stort välbehag. Någon enstaka morgon känns det på doften att bagarna glömt tiden, för då luktar det rejält bränt i luften. Inte så trevligt förstås.

Igår var jag så trött när jag kom hem klockan halv nio på kvällen efter en lång arbetsdag (tio timmar) och ett besök på Ikea. Som väl var hade de bara öppet en timme till när vi ramlade in, så vi var tvungna att åka hem kl. 20.00. Jag älskar inte Ikea, vilket J däremot gör. Jag får slita honom från fyndhörnan där han står och plockar med olika typer av beslag för en krona styck, sängben till sängar vi inte har och kanske en käck laminatskiva som vi inte behöver.

Det var lilla B som handlade lite till sin nya lägenhet, som hon flyttar in i om ca två veckor. En helfigurspegel, värmeljus, vattenkanna och annat som man behöver. Själv köpte jag värmeljus, batterier och en sprayflaska till stryktvätten. Ingen storhandling där inte.

När jag kom hem visste jag att det skulle bli en lång kväll för jag hade looovat mina förstaårselever att baka bullar åt dem. Det var bara att sätta en deg och låta jäsa. Jag fyllde bullarna med vaniljkräm och hallonsylt. Denna gång fick det bli marsánkräm eftersom tiden var knapp och orken var noll. Det funkar bra det också. Jag har alltid lite bakpulver i degen. Då höjer bullarna sig lite extra och blir så där härligt lätta.

Evas goda vaniljbullar med hallonsylt

ca 40 st

1/2 l mjölk
1 pkt jäst för söta degar
200 g smör
2 ägg
1 dl strösocker
1 tsk stött kardemumma
1 tsk bakpulver
ca 12 - 13 dl vetemjöl

Fyllning

3 dl vaniljkräm
1 1/2 dl hallonsylt ca

Smält smöret i en kastrull och häll på mjölken. Värm till 37 grader. Lös upp jästen i den ljumma vätskan och rör i sockret och de lätt uppvispade äggen. Blanda bakpulvret och kardemumman med 10 dl av mjölet och sikta det ner i smeten och knåda till en jämna och slät deg i en maskin eller för hand. Blanda ner mer mjöl om degen är väldigt kletig. Den ska nätt och jämnt släppa taget om bunken den ligger i.

Jäs degen på varm och dragfri plats i minst en timme. Tag sedan upp degen och knåda den jämn och smidig. Rulla ut fyra längder och skär varje längd i tio delar. Rulla degbitarna och platta ut dem på mjölad marmorskiva eller annat bra bakunderlag, så att det blir en rundel som är ca 10 - 12 cm i diameter. Ta upp degrundeln och lägg den i din hand. Lägg en klick sylt och en klick vaniljkräm mitt på rundeln och nyp ihop kanterna så att fyllningen inte läcker.

Lägg bullarna i muffinsformar av papper med skarven neråt. Ställ formarna i en muffinsform av plåt, så att de håller formen i ugnen. Jäs bullarna ytterligare en stund, kanske 30 minuter. Pensla dem sedan med uppvispat ägg och stör på pärlsocker. Baka mitt i ugnen på 225 grader, ca 10 minuter. Tänk på att tiden varierar för olika ugnar och att det ibland kan vara bättre att sätta plåten ett hack längre ner än mitten.

Ät dem varma och njut av den ljuvliga smaken!




14 kommentarer:

  1. Åh mums vilka goda bullar Erika! :) Ahh ljuvligt! vanilj och hallon. Att du orkade baka så sent på kväll...Du hade ju lovat men ändå.. Du måste sova ordentligt vet du! Sa jag som en annan liten mamma :)

    När vi skulle titta första gången på vårt hus, det vi bor i nu, var det en perfekt hussäljaredag. Solen sken samtidigt som det föll ett lätt varmt sommarregn. Kor på ängen och grönt överallt. När vi körde på grusvägen hit, som genom en allé, då visste jag att här skulle vi bo :)

    Kram kram din lille vaniljbulle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är benhård med löften! Just nu kan jag inte sova mycket alls, så då kan jag lika gärna baka...

      Kram!

      Radera
  2. Nybakat eller som Johan Rehborg sagt vid något tillfälle,-bryt locket på en ny färgburk så det luktar nymålat. Fantastiskt att cykla förbi Pågens varje morgon. Jag har engång bott ovan för ett bageri. Det luktade fantastiskt i gardroben var morgon. Det är ganska trevligt i Kungälv också när man kommer ut och det luktar pepparkakor eller Bragokex över hela sta´n.Håller med föregående skrivare - du får inte glömma att sova, även om det förvisso finns en norsk visa som heter Man skall ikke sova bort sumanatta, men någon måtta får det vara... Kram Bettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bo ovanpå ett bageri låter farligt! Nybakat varje dag! Gott! Men att som bagare behöva komma ut ur garderoben med baguetter och annat, hihi, varje dag...

      Kul att "se" dig här bästa Betan! Hoppas att få träffa dig i sommar - kanske kan jag titta ut till Kungälv nån dag när ni har sommarvecka!?

      Kram!

      Radera
  3. Wow, vilken kvinna! Och så mycket energi att ha kvar ändå, trots 10-timmars arbetsdag och ikea-besök! Jag skulle aldrig orka baka bullar en sådan kväll! Jag skulle bara ramla ner av tröttheten! Kan du dela med dig lite av din otroliga energi? ;)
    Eleverna var säkert överlyckliga! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram!
    /7Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eleverna var både glada och tacksamma. Jag har en underbar klass med femton fina pojkar mellan 16 och 19 år. Gullgossar allihop, tro mig.

      Mitt problem är all min energi som gör att jag ofta har svårt att sova. Jag gör mycket men ibland blir det snudd på för mycket även för mig. Kram!

      Radera
  4. Åh, doften från ett bageri är svår att slå och kul för dig att få cykla förbi varje morgon :) Kan tänka mig att dina elever var nöjda med bullarna. Hallon och vanilj låter gott. Och tack för tipset med bakpulver i degen, det har jag aldrig hört om. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bakpulveruppfinningen har jag ärvt av en äldre släkting som är duktig på att baka. Värt att pröva! Kram!

      Radera
  5. Du har så rätt så! Den doften slår det mesta. Påminner mig om att jag borde baka bullar snart. Perfekt för framtida slappa stranddagar. LÄNGTAR!

    Kul att kunna göra eleverna lite extra glada så här innan sommarlovet.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bullar är ju alltid rätt. Men det du bakar till butiken ser galet gott ut. Särskilt den med lakrits o flingsalt. Mmmmm.

      Måste boka in en dag snart, du och jag. Jag tar semester runt midsommar. Först ska jag ner till Skåne och Mårtenssons, men sen kring 7/7 är jag hemma i Gbg igen. Längtar efter dig. Kram!

      Radera
  6. HÅLLER MED GAHHHHHHHHHH NYBAKAT is the shit! P&K Sofia

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset med bakpulver i degen måste jag testa! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ovärderligt baktips, även för en bak-guru som du, kära Sofia bakar. Kram!

      Radera
  8. Jisss, här var det inte någon stilla hemmakväll i soffan inte:) Men å andra sidan så förstår vi det där med att man vill göra det man lovat och då är det bara att sätta igång bageriet. Härliga dofter att cykla till jobbet till, ja så länge det inte är bränt då...

    Kram kram

    SvaraRadera