söndag 2 juni 2013

Cocktaildags

Så här i sommarvärmen passar det bra med lite goda drycker, tycker jag. Rosévinet är väl det som dominerar nu liksom andra svalkande drycker. Jag köpte hem lite alkoholfri cider (Xider) från Systembolaget igår, eftersom inte alla gillar alkohol, eller för de som kör bil. Bra att tänka på att ha hemma, och inte förutsätta att alla vill dricka något med alkohol.

För den som gillar salta grejer kommer här en lakritscocktail att avnjuta iskall. Receptet kommer från boken Lakrits som jag tipsat om förut. Ett fynd för lakritsälskaren - spring och köp. Eller klicka hem den från nätet...

Lakritscocktail

1 glas

1 glas is
3 cl lakritslikör
ginger ale
1 limeklyfta

Skaka isen och lakritslikören i en shaker. Häll upp i ett välkylt cocktailglas och fyll på med ginger ale. Garnera med en limeklyfta. Busenkelt!

P.S. Lakritslikör är enkelt att göra själv. Blanda 35 cl okryddad vodka med 3 msk lakritsgranulat (ca 25 g) i en flaska och skaka den. låt stå över natten. Tillsätt 3/4 dl strösocker och skaka tills sockret har lösts upp. Färdigt! D.S.

4 kommentarer:

  1. Åhhh tack fina för drinktips : ) Jag planerar och samlar på mig grejer för att ha loppmarknad under slöjdfestival helgen i juli! Mycket folk i rörelse härutanför då! ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Spännande drinkrecept!

    Bubbel är min favorit för tillfället, eller har varit ett tag faktiskt. Gärna rosébubbel.

    Kram kram

    Ps, vi måste kolla en dag då jag kan komma upp och umgås med dig i Gbg. Gärna en mån, tis eller ons.

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte alkohol, men däremot lakrits. Kanske jag ändå kunde gilla en lakritscocktail :) Kram

    SvaraRadera
  4. Oj, vilket spännande drinktips! Jag älskar lakrits, men en lakritsdrink har jag nog aldrig druckit (om inte lakritsshots räknas...)

    SvaraRadera