måndag 24 juni 2013

Äntligen lite hemlagat!

Efter dagar av packande, städande och röjande (jag fattar inte hur två människor kan ha så mycket grejer!?) så har jag äntligen lagat lite god mat. Lördagen bjöd jag vackert färgad pasta med valnötssås som fick J att gå i spinn. Hans kropp älskar pasta hävdar han och det verkar nästan så.

Såsen är inspirerad av den vi brukar köpa hos italienska delikatessbutiken Capris i Göteborgs saluhall. Den är dock ganska dyr så jag provade att göra egen, och den blev minst lika god. Proportionerna är osäkra eftersom det beror på vilket man gillar mest - valnöt eller parmesan? Ett svårt val i vårt fall, så jag tog ungefär lika mycket.

Pastan var en present från mina barns farmor och farfar, tillsammans med oliver och grissini med sesamfrön. Oh lala vilken måltid!

Valnötsås till pasta

150 g valnötter
150 g parmesan av god kvalitet
1 dl kallpressad olivolja med god smak
salt och peppar efter behag

Mixa valnötskärnorna och riv parmesanen. Jag körde bådadera i min lilla rivmaskin från Moulinex vilket gick finfint! Är man mindre bekväm än jag går det så klart bra att använda rivjärn till osten. Hur fint man vill mixa valnötterna är en smaksak. Jag kör dem inte till mjöl men ganska fint ändå.

Blanda ost och valnötshacket med olivolja. Tillsätt mer olja om du vill ha en lösare sås. Jag brukar ta lite i taget så att såsen blir ungefär så tjock som pesto. Salta och peppra, lite i taget och smaka av. Låt gärna såsen stå och dra ett par timmar så att smakerna "sätter sig".

Koka pasta och häll av den när den är al dente. Blanda ner den i såsen och servera omedelbart. Bjud parmesan i bit att riva över, ruccola och gärna ett gott bröd. Vi smaskade i oss ostfyllda oliver också - rena festen!

13 kommentarer:

  1. ja du...man samlar på sig... bästa rensning av saker är ju att flytta! :)
    Så gott med valnötter i maten! Mums!
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Den såsen låter otroligt god och pastan blir man glad av att se på :) Kram

    SvaraRadera
  3. Hugaligen, snacka inte om det, vet inte hur många gånger vi har rensat ut på vind och i källare och då har vi ju ändå bott tillsammans en lång tid... Men är man samlarråttor både så är man:) Fasar inför en eventuell flytt!
    Pastan är lite lik en som vi provat och den var ju supergod så det är vi säkra på att denna också var.

    Ha det så bra så ses vi snart,
    kramar

    SvaraRadera
  4. Åh, gott och smidigt! Bästa kombon och något jag kommer testa i sommar.

    Hoppas jag bor kvar i huset till dödsdagen, och då ska mina barn slänga allt. Jag hoppas hunnit samlat ihop allt värt att spara innan dess.

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Ja det tar på krafter med en flytt, trots att det inte är man själv :)
    Ni verkar ha fyllt på energiförrådet fint med pasta - ser sjukt gott ut!

    SvaraRadera
  6. Min sambo hade en trea och jag bodde i en tvåa. Vi flyttade tillsammans till en etta. Konstigt nog gick det rätt så bra. Troligen hade vi bara skräp båda två. På ett eller annat vis. Sedan flyttade vi flera gånger till större och större lägenheter. För varje gång blev det bara mer och mer grejer. Konstigt nog ändå för vi hade ju klarat oss bra utan allt det där innan. Nu bor vi i hus med garage och stort förråd. Finns ingen plats över någonstans. Jag förstår inte hur vi bär oss åt. Men det är klart, det har ju tillkommit fler barn, förutom de som följde med till ettan. Från början alltså. Men det tar vi en annan gång hihi

    KRAM Ann-Louise

    SvaraRadera
  7. Bra gjort att fixa god mat - verkar supergott - mitt i allt stöket. Då glömmer ni allt jobb som varit och hämtar samtidigt ny kraft inför fortsatt röjande. Kram bp
    PS Vill du ha paus imorgon, hör av dig! DS

    SvaraRadera
  8. Hej fina Erika åhhh vad pastan är vacker och såsen gahhhh helt i min smak. Du kan du Erika : ) kram till dig! Sofia

    SvaraRadera
  9. Alltså den där såsen... omedelbart bums i min todo-mapp! Jajamän, jag har en sådan! Jag kan förstå varför J gick i spinn mmmums.

    Ja, att rensa är ingen dålig syssla puhh. Vi har fortfarande vårt förråd fullt fastän vi rensar och rensar, kram på dig fina!

    SvaraRadera
  10. Men du vad gott det där låter! Mm, ska klart testas! :)

    SvaraRadera
  11. Allt med valnötter är gott om du frågar mig! Och pastan var ju grymt snygg.
    Fördelen med att flytta är just röjandet, hur jobbigt det än kan vara. Vi skulle behöva rensa lite, men kommer aldrig till skott. Lycka till med ert samboskap. Fast det blir väl kanske inte så stor skillnad.
    Kramar.

    SvaraRadera
  12. Men åh vad galet gott det låter!
    Kram från lena på make a head food

    SvaraRadera