tisdag 9 december 2014

Lucka 9

I dag på Anna-dagen ska man lägga lutfisken i blöt om den ska bli klar till julafton - glöm inte det!!!

Efter denna viktiga påminnelse går vi vidare och öppnar lucka 9 som innehåller bokstaven I som i inlagd sill. Det finns nog lika många recept på inlagd sill som det finns... ja jag vet inte vad jag ska jämföra det med. De flesta vill nog gärna lägga in egen sill just till jul, så även jag, och varianterna är många. Men ibland kan det vara skönt att köpa sillen eller åtminstone några sorter. Jag köper ALLTID senapssillen hos Klyftans fisk (!) i fiskaffären hemma på Radiotorget. Godare senaps-sill har aldrig gjorts, det vågar jag påstå.

Sill-tillverkarna lanserar "Årets smak" på sina inläggningar för den som tar den enkla vägen och köper sin sill. I år har jag köpt Klädesholmens sill med smak av björnbär och grönpeppar. Den är mycket god och verkligen köpvärd. På sin hemsida beskriver man sillen så här:

“En vacker bordeauxfärgad sill som går bra med resten av smörgåsbordet, men som även kan avnjutas i ensamhet”.

Peter Harrysson och Håkan Thörnström liksom Sigrid Bárány och Edward Blom sitter i juryn som utser årets sill, och beskrivningen lockar i alla fall mig.

Min pappa lade alltid in sin "världsmästarsill" som han kallade den. Till jul, påsk och midsommar. Det var en slags blandning av löksill och glasmästarsill och lagen var alltid vackert rosafärgad av rödlöken. Jag älskade pappas sillinläggning och i år gör jag den med en extra känsla av vemod. Pappa är inte med oss den här julen. För första gången på nära femtio år kan jag inte säga god jul till min pappa. Jag tänker att jag får tända ett ljus vid hans foto hemma på byrån, som så många andra kvällar, och spela lite fin musik medan jag gör sillen. Sinatra kanske... Även om pappa inte är här rent fysiskt
så lever hans sill vidare, som så mycket annat bra han gjorde.


Pappa Görans inlagda sill

1 burk urvattnad inläggningssill
1 dl ättiksprit (12%)
2 dl strösocker
3 dl vatten
1 rödlökar i skivor
10 cm purjolök i strimlor
1 morot i skivor
15 kryddpepparkorn
2 lagerblad

Skölj av sillfiléerna och skär dem i lagoma munsbitar. Koka upp vatten, strösocker och ättikssprit tills sockret har löst sig. Låt kallna. Krossa kryddpepparkornen mycket grovt. Varva sill, rödlök, purjo, morot, kryddpeppar och smulat lagerblad i en vacker burk. Slå på den avsvalnade lagen och låt stå i kyl i två dygn.

Ät och njut! Eller ge bort som present!





4 kommentarer:

  1. Älskar att du är tillbaka med din fina blogg : ) Ja för sill i alla former, nej för lutfisk ; ) Hoppas du mår bra! Hälsa! kramar Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du! Nej, fy för lutfisk! Kram!

      Radera
  2. Finaste Erika, vi vet precis hur du känner med sorgen efter din pappa. Alla första gånger är lika tuffa, saknaden finns alltid kvar. Vi tänker alltid lite extra på Ankis mor just när det är sillinläggningstider, hon var helt otrolig på det och det brukade stå 15-20 olika sorter på bordet:)
    Din pappas sillinläggning låter väldigt god, den påminner om glasmästarsill som är så god.
    I helgen ska vi samlas för att bestämma vilka sillar som ska göras i år och fördela all annan julmat till knytkalaset. Skönt att hjälpas åt.

    Ha det så fint vännen,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för era fina ord! Det är fint att ha minnen som ni efter Ankis mamma och även om 15 - 20 sorter är svåruppnåeligt, är det kanske något att sträva mot. Sikta mot stjärnorna men nå trädtopparna.

      Knytkalas är det bästa! Vi lagar trerätters på julafton i år. Bra det också. Kram på er gossingar!

      Radera