måndag 1 december 2014

Lucka 1

I dag börjar min adventskalender med en ”lucka” att öppna varje dag fram till julafton. För att göra det lite enkelt för mig själv tänkte jag följa alfabetet (jag är ju inte svensklärare för inte) och dagens lucka börjar således med bokstaven A.
Bild: http://sv.wikipedia.org/wiki/
Amaryllis#mediaviewer/File:Hippeastrum_Baby_
Star494290997.jpg

Amaryllis är den näst vackraste julblomman för mig. Hög och ståtlig tronar den i sin kruka och liksom blickar ner på hyacinter och julstjärnor. Vanligast är väl färgen röd, men själv köper jag alltid vit amaryllis. Vitt är över huvud taget den vackraste julfärgen tycker jag.

Amaryllisen finns i många olika färger och sorter. Linné trodde en gång att den sydamerikanska och den sydafrikanska amaryllisen var av samma familj men där bedrog han sig. Det är en invecklad historia men om du vill läsa mer om amaryllisens namn och släktskap kan du klicka HÄR.

När jag köpte min amaryllis för några veckor sedan frågade jag i butiken hur jag skulle göra för att den skulle blomma precis lagom till första advent. Kvinnan bakom disken i den aktuella blomsterbutiken var måttligt intresserad och svarade mycket vagt på min fråga. Ingen vidare service, men jag använde sunda förnuftet och i lördags kväll slog den ut som på beställning. Slottsträdgården i Ulriksdal ger HÄR fina tips på hur du ska sköta din amaryllis för allra bästa resultat.

Vilken är din favorit bland julblommorna? Eller är du rent av allergisk mot julblommor? Flera av dem har ju ganska stark doft, som hyacinterna och tacetterna (som i min näsa faktiskt luktar katt-piss!).

6 kommentarer:

  1. Min bästa adventsblomma blir i år en vit azalea, som jag lyckats hålla vid liv på en skuggig plats vid stugknuten under sommaren. Nu står den på den inglasade altanen och är full av knoppar. Förut har azaleorna alltid tynat bort efter jul, men nu så...
    Hälsningar från Skogsviola (jag lyckades inte skicka detta via min blogg)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vit azalea vid husknuten låter fantastiskt! Kram till dig!

      Radera
  2. Röda rosor året runt ; ) Min mamma kan allt om blommor! Min kunskap är tyvärr obefintlig, tack för att du lär mig kram din vän i Hjo Sofia hälsa
    : )

    SvaraRadera
  3. Just nu står det två vita Amaryllis i vårt köksfönster och blommar så vackert, tänk vilket sammanträffande! Det är faktiskt de enda julblommorna vi har, hyacinter tål inte frun och julstjärnor är något som vi aldrig släpper in (förlåt alla julstjärneälskare) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julstjärnor kommer inte över tröskeln hos oss heller. Jag vet inte vad det är med den krukväxten, men jag tycker verkligen att de är riktigt fula. Förlåt mig också...

      Radera