lördag 16 juli 2011

Den svenska räven rev...

I kolonin bor en liten räv, som jag tidigare nämnt. Han/hon är orädd och sitter ofta och tittar på en som en liten hund. Tyvärr flyttar han/hon alltid på sig när jag ska fota den, så mitt lilla filmklipp är kanske inte något Bergman-likt, men ändå. En räv filmad på 1,5 meters avstånd. Borde jag skicka in till Mitt i naturen, haha?


Jag har inte varit i kolonin sedan i onsdags morse, så jag vet inte vad som hänt på odlingsfronten. Hemma i väst skördade jag de första orange rödbetorna igår, tillika gula, lila och orange morötter. Om stora F läser detta måste jag lugna dig med att jag lovar att spara rötter tills du kommer hem igen! De jag plockade igår var pyttesmå primörer, i avsikt att gallra för att ge plats åt de andra att växa.

J var en ängel igår och satte upp mina väggskåp Lillången i badrummet i väst. Han slet som ett djur och jag kunde inte göra så mycket. Det enda jag kunde bidra med var att räkna ut antalet centimetrar så att skåpen hamnade centrerat. Alltid något. Så här ser de ut:
Nu börjar badrummet ta form. Det går fruktansvärt långsamt eftersom jag inte har någon direkt ork att ta tag i det. Synd, men det får ta den tid det tar. Färgen blir bra i alla fall och på måndag ska jag ringa golvmannen som ska fixa golvet och killen som ska greja toan och handfatet. Så i augusti ska det väl bli klart. Hoppas jag.

I dag ska jag och J på 50-årskalas i Mölnlycke. Det är en kompis till J som fyller och jag känner inte någon. Några har jag träffat förut men jag känner liksom ingen. Förmodligen blir det bordsplacering och jag kommer att stå och hänga med ett glas rosé i ett hörn. Men... det är fint väder och det är fest, så det ska väl gå bra.

Jag gjorde förresten panna cotta med limemarinerade jordgubbar häromdagen. Busenkelt och alltid gott. Recept har jag inget men det hittar man lätt på nätet. Grädde och socker kokas upp, blandas med lite vanilj och gelatin. När det stelnat i glas eller skålar häller man på bär som marinerat en stund, förslagsvis i lime då. En kvist lavendel som dekoration och så är det bara att servera. Perfekt om man behöver förbereda desserten, och inte vill stå och laga mat när gästerna kommer.

6 kommentarer:

  1. Cool räv-film! Jag hoppas få se den i action någon gång.

    SvaraRadera
  2. Mmm, men jag vet inte om den ska vara kvar i kolonin... Kanske borde man avhysa den med hjälp av djurskydd nånting? Fast risken är väl då att den bara skjuts. Synd på så söt räv.

    SvaraRadera
  3. Hej min vän...
    Läser din blogg varje dag så jag har full koll på dig även semestertid. Räfvar är söta...gillar jag mycket;)) Saknar dig kompis!

    SvaraRadera
  4. Hrm, kan det vara min käraste arbetskamrat som skrev detta sista? Jag saknar dig jättemycket också. Vill inte att semestern ska ta slut, men när den gör det har jag något att se fram emot - att träffa dig! Kram!

    SvaraRadera
  5. Cool film på räven!! Jag vill också se den! Får komma ut och spana!

    SvaraRadera
  6. Du är alltid välkommen till mig! Fast du är snyggare än räven, hihi!

    SvaraRadera