torsdag 14 juli 2011

Sibban, Såsen, Höns och andra spännande bekantskaper

Nu är jag och J hemma från vår spännande resa genom Bollebygd och Borås till Månstad, där Anders och Helene bor i sitt fina hus på Sibbarpsåsen. Jag lovade ju lite bilder från deras fina hus och gård. Några bilder är faktiskt från förra året men det gör kanske inte så mycket. Håll till godo:
Sibban sover i gräsklippet
Vårt underbara värdpar
Sadie som har ett litet föl just nu
Finaste (om än inte största) dammen i Månstad
Finaste J
Vi hade ett fantastiskt dygn hos våra vänner, och togs med på sight-seeing i Månstad. Bland annat fick vi se Månstad centrum, och en hel massa dammar tillhörande bygdens boende. Det är mer eller mindre en tävling om vem som har den största dammen, men vi kan skriva under på att Helene och Anders har den finaste dammen av alla de vi såg.

Vi fick sova i det fina huset, och bjöds på grillat och god sallad och vitlöksbröd. Dock hade vi så trevlig att vi nästan glömde att äta, så sen middag blev det.
Kökets fina spis
Fina soffan i fina rummet
Gammal obehandlad dörr med patina
Jag sov ganska gott, efter två avsnitt av In treatment på min Iphone. Jag älskar denna serie med Gabriel Byrne i huvudrollen. På det glada (?) 80-talet var hans bror, David, en av mina stora favoriter i bandet Talking Heads. Lyssna på dem på Spotify om ni inte har hört dem förut. Musik som håller än.

I dag har det regnat och vi åkte till lite olika antikhandlare, bland annat Hans, kallad "Höns" av Helene (internt skämt). Denne man har ett antal lador fulla med finfina saker, inte minst gamla kökssoffor om någon är intresserad. Jag förmedlar gärna telefonnummer om någon vill kontakta honom och åka och titta.

Sedan var vi hos en man som heter Alf, men som inte säljer utan enbart samlar. Han tar inte emot besökare hur som helst, så vi var mycket smickrade att vi fick komma och titta på hans samlingar. En av hans små lador var full av saker som passar i en handelsbod. Vi bara gapade över den nostalgi som infann sig då vi såg gamla ölburkar, kexburkar, affischer och kakaopaket. Bland mycket annat.

Sist av allt åt vi god lunch på Limmareds värdshus, dock inte schnitzel, då jag inte äter griskött. Kalvkött kan gå bra men inte grisen, nej.

Hemfärden i regnet gick fint och vi kom hem med några fynd, bland annat tyg till gardiner på stugverandan. Hurra! Nu får fina Inger sy dem, så får jag fota när de hängts upp.

2 kommentarer: