söndag 24 juli 2011

Lördagsgodis

Igår kväll gjorde jag en enkel, men åh så god, sallad till middag. Roman-sallad i bitar runt ett fat, i mitten bitar av vattenmelon, sedan strimlor av röd paprika och fetaost i bitar strödda över. Några solroskärnor och så var det klart!
Till detta grillade jag kycklingfiléer som jag sist av allt glazade med asiatisk plommonsås för att få lite sötma till det salta och peppriga på kycklingen. På salladen droppade jag sist av allt lite dadel-balsamvinäger. Hur gott som helst!

Jag försöker att vara allt duktigare på att äta säsongsgrönsaker och vill därför passa på nu. Det är inte försvarbart att äta t.ex. ruccola importerad från Italien mitt i vintern. Då är det bättre att äta rotfrukter. Men visst fuskar jag också. Det handlar mer om ett medvetet "tänk" som man inte måste följa slaviskt.
Tomatplantorna i pallkragarna i kolonin börjar förresten ge skörd nu. Regnet har gjort susen och röda små frukter lyser upp i lådorna. Nu hoppas jag dock på lite sol för annars spricker ju de små godingarna! Troll spricker i solsken och tomater i regn.



Igår morse åkte jag till kolonin redan vid halv sju på morgonen. Skälet till den oskäliga tiden var att jag hjälpt lilla B att dela ut tidningar mellan 04 och 05.30. Hon har inflammation i en hälsena, stackar´n, och då rycker morsan in och ger en hand på sommarjobbet ett par nätter. Ganska roligt tycker jag, hur konstigt det kanske än kan låta. Jag gillar alltid att få en inblick i hur olika jobb fungerar och känner mig som en PRAO-elev dessa morgnar.

Hur som helst var jag tidigt i kolonin. Jag gick och lade mig för att sova och somnade som en stock på dagbädden i stugan. Det är så fridfullt i kolonin och jag släpper liksom de flesta bekymmer när jag är där. Innan jag åkte från kolonin plockade jag lite smultron och frös in. Jag planerar att baka en smultrontårta när jag har tillräckligt med bär. Är det någon som har ett bra recept att dela med sig av? Gräddtårta är så trist!

2 kommentarer:

  1. Åh vad gott det där såg ut!! Tar tacksamt emot recepttips, kanon!!! Låter härligt på din kolonilott!! Jag har ju möjlighet att odla en del på min tomt, har satt gurkor, tomater och lite örter i växthuset. Men min avkoppling är som bäst när jag får rensa ogräs i perennrabatten :)

    Stooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag kommer att publicera fler recept - var så säker! Jag älskar att baka och laga mat, vid sidan om trädgården så klart. I vinter blir det mest mat och sånt i bloggen, så välkommen tillbaka så ofta du vill. Kram!

    SvaraRadera