lördag 9 juli 2011

Röka bör man, annars...

I dag vaknade jag i kolonin lite senare än vanligt, efter gårdagens nattsudd med Pernilla och S. S är en fantastisk kvinna som dock gärna avstår att skylta med sitt namn på nätet, därav förkortningen. Nåväl, vi rökte räkor och musslor i kolonin och åt dem med aioli och romsås och gott bröd. Till detta drack vi Pernillas medhavda champagne med gott humör. S drack dock rosévin och var på lika gott humör.

Jag fick min lilla fiskrök av Pernilla för ett par år sedan; köpt på Jula om jag inte minns fel. Denna har jag haft stor glädje av och absolut godast är det när vi röker lax. Den blir så där härligt saftig och med en tydlig röksmak. Jag trodde att det var svårt men ack så enkelt. Bara putta i lite rökspån och så lägga på det som ska rökas. Sen tuttar man eld på brännarna och sen sköter det sig själv liksom. Man hinner dricka ett glas vin och sedan är det klart.

När jag kom hem till väst, väntade lilla B på mig. Vi tog bussen till sta´n och fikade på ett mysigt café i Haga, där vi utan bekymmer puttade i oss varsin räksmörgås (utan en massa majonnäs, tack för det) och varsin sojalatte, medan vi spanade ut i regnet. Lilla B tyckte att det var mycket komiskt att caféägaren kallade oss för "tjejer" ett antal gånger. Ja ja, jag vet att jag inte är nån tjej längre...

Stärkta av mat och dryck knatade vi in i en mysig butik på Haga Nygata 18. A E Interiör heter den och ägs av en trevlig tjej som var mycket tillmötesgående och med en härlig inställning. Jag kunde inte låta bli, utan köpte en skål och en kanna från IB Laursen. Jag vet, jag vet. Jag har redan sådana grejer men de är ju så fina!!!

Kannan kostade 105 kronor och skålen 84. De kommer att bli fina i stugan med hemlagad jordgubbssaft och kanske vaniljsås i. http://www.broarne.se/ har dem också, för den som inte bor i Göteborg men vill köpa dem ändå. De finns också i olika pastellfärger, men jag gillar vitt bäst.

När jag ändå var igång köpte jag en födelsedagspresent och en julklapp. Jag kan dock inte avslöja vad för en av mottagarna är läsare av denna blogg. 

I kolonin har mina egenhändigt sådda vallmor börjat blomma. Visst är det tokigt med en blomma som tappar sina blad så fort det blåser minsta lilla!? Jag hann inte ens fota dem innan bladen låg på marken. Frökapslarna är dock mycket vackra och dem planerar jag att ta in och torka.

Sist av allt vill jag önska er godnatt. Imorgon är det lördag och nya äventyr väntar!

6 kommentarer:

  1. Var inte direkt "tjejer" jag skrattade åt...och det vet du med lilla mamma!

    SvaraRadera
  2. Hej hopp!
    "Sol ute, sol inne
    sol i hjärta,
    sol i sinne"
    Undrar var jag fick det ifrån? Kanske nå´t jag läst i min mors poesibok för länge sedan. Hur som helst så är du en litet solsken. Många kramar, Sanna

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt gott och mysigt var det! Fast jag tycker att det är godast att röka räkor, vilket vi ju också gjorde! Och Champagne är ju aldrig fel!!

    SvaraRadera
  4. Nä, den var fin din skumpa! Allt du kommer med är bra! Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack Sanna! Du är en fin vän! Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag vet vilken affär du menar, så himla mysig och urtrevlig tjej som har den!
    Så mycket snygga saker, man kan ju köpa hur mycket som helst!
    Kram Gisela

    SvaraRadera