söndag 10 juli 2011

Solros i komposten

Söndag, men det känns som vilken dag som helst på semestern. Det är så skönt att vara ledig och jag minns inte när jag behövde min ledighet så väl som detta år. Kan det vara åldern? Nä, säkert inte.

Det har varit sköna dagar i stugan nu, med fint väder även om gårdagskvällen slutade i ösregn. Vi fick dock inte in något vatten i källaren - det som vi fasar för varje gång det är skyfall. Jag har dock inte tänkt orda här så mycket om den tråkiga belägenhet vi befinner oss i när det gäller vattenfrågan och dräneringen, utan det får bli en blogg för sig.

Min ena solros i kolonin har blåst sönder. Knäckt på mitten gick den till komposten; ja, den gick inte själv förstås. En kvar nu och vi får se om den blir lika hög som förra årets. Då band jag upp den i taknocken, men i år hade jag inte hunnit detta förrän blåsten var framme och knäckte den ena.

Squashplantorna är större i kolonin än hemma i västerträdgården. De har nog fått mer vatten och bättre jord. Men det gör inget om de kommer olika fort. Då har vi squash hela sensommaren. Lilla B älskar denna grönsak och verkar aldrig kunna få nog.

Jag brukar skiva squashen tunt och steka den på hög värme, eller grilla den hårt. Mycket olivolja på och gärna riven eller pressad vitlök över. Mums som tillbehör eller som förrätt på en skiva gott bröd.

I dag hade jag finbesök i stugan av en vän sedan 28 år, Mikko. Vi tappade kontakten men fann varandra igen på Facebook för ett tag sedan. Nu har han och hans sambo köpt en stuga i samma område som vi och vi har börjat umgås på nytt.

I deras källare finns flera gamla fina innerdörrar i trä, med dörrspeglar och allt. Jag har fått lov att ta en av dem för att kunna byta ut en av vår stugas fula innerdörrar från 70-talet. Bilder kommer när jag hämtat dörren och ska slipa den. Just nu står den väl inbäddad bakom lite andra grejer i Mikkos stuga.

Snart är det dags att tänka på att sova. Jag har erbjudit mig att hänga med lilla B på hennes första pass som morgontidnings-utdelare klockan 03 imorgon bitti. Min tanke är att fungera som moraliskt stöd för henne första morgonen på hennes sommarjobb. Jag tycker att det är bra gjort att ta ett jobb som innebär att hon måste stiga upp kl. 03 varje morgon i en månads tid.

Godnatt alla fina läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar