tisdag 5 juli 2011

Lat dag

I dag har jag varit i stugan några timmar, utan sällskap. Jag måste säga att jag tycker om att vara ensam när det är självvalt. Mest har jag latat mig, men lite fick jag gjort innan det var dags att dra från öst till väst.

Jag lade in hyllpapper i det stora skafferiet, samma sort som i bakskåpet. Det blev väldigt fint men jag var tvungen att ta bort de gamla hyllremsorna i rött, som blev urfula i kombination med mitt ljusgröna papper. Nu ska jag be stora F virka nya vita hyllbårder.

Till vänster kan man beskåda min kolonilunch för dagen. Varmrökt lax med kokt färskpotatis, egenodlade rädisor och ruccola, några oliver, färska örter och ringblommeblad. Ja, de är faktiskt ätliga, ringblommor. Hemskt nyttiga ska de också vara fast jag har glömt på vilket sätt. Hur som helst är det vackert med lite orange i maten! Jag brukar ringla en aning honung över den varmrökta laxen som en smakbrytning till det salta och rökta. Här är det acaciahonung, men det går väl bra med i princip vilken honung som helst.

Igår när lilla B kom hem från släkten i Karlskrona, hade hon köpt två fina presenter till mig. Den första ser ni här:

Finfina knäskydd när jag rensar ogräs på den förpillade trädgårdsgången. Nu slipper jag hasa omkring på ett fult gammalt sittunderlag. Ursnygga, tycker jag.

Dessutom gjorde lilla B slut på min jakt efter en snygg OCH bra mortel. Se bara vilken fin och vit mortel jag fick. Den kommer från Åhléns för den som eventuellt vill rusa och fynda en sådan.

 Jag är alltid lite skeptisk till presenter eftersom jag är så tvärsäker på vad jag gillar och vad jag definitivt inte gillar. Men lilla B har en osviklig känsla för vad jag tycker om. Båda mina barn är mycket dutkiga på att köpa presenter som jag verkligen vill ha. Hurra!




Jag avslutar dagens bloggande med en bild på en vacker blomma. Jag tror att den heter Malva? Kan någon upplysa mig om jag har rätt eller fel?

4 kommentarer:

  1. Vid första anblicken tyckte jag att de nya knäskydden liknade en bh, men det är väl så att allt försvagas när man blir äldre, även synen.
    Äldre och synsvag

    SvaraRadera
  2. När man blir äldre försvagas även bysten och då är det bra med en bh. Kanske kan jag ha dem som det på vintern, haha!?

    SvaraRadera
  3. Mycket fin mortel! Och mycket fina knäskydd – det behövs verkligen när man rensar...

    SvaraRadera
  4. Hej Erika,
    du har rätt, blomman heter Malva.
    Tycker mycket om att läsa din blogg!
    Kram Gisela

    SvaraRadera