måndag 25 juli 2011

Till Sveriges framsida!

Godmorgon! I dag är det måndag och jag och J ska åka bort en vecka, lite för oss själva, utan hundar och barn. Den här gången åker vi till Karlskrona, pärlan på östkusten och rätt sida Sverige, haha!
J på promenad nära Stumholmen, i världsarvsstaden
Hela Karlskrona är faktiskt klassad som världsarv på Unescos lista. Staden grundades 1680 på bekostnad av närliggande Ronneby som fråntogs sina stadsrättigheter av kung Karl XI. Han såg till att husen i den staden revs ner och kördes till Karlskrona där han hellre ville att de skulle bo. På den tiden var Kalrkrona inte mycket mer än en obebodd bergknalle med soldater som skulle skydda Sverige mot intrång.

Numera är det en söt liten svensk småstad byggd på öar, varav Trossö är den mest centrala och det är också där butiker och restauranger finns. För er som inte varit där rekommenderas ett besök. Vi brukar bo på STFs vandrarhem på Drottninggatan - billigt och otroligt centralt. Den här gången ska vi dock bo några dagar i ett rum i samma hus som min mor, och sedan två nätter på hotell.

Jag kommer att blogga men kanske i något mindre omfattning och med färre bilder. Jag har inte riktigt klurat ut hur man överför bilder från min Iphone till bloggen.


Lillebror
Jag har också blivit lovad att få se min brors fina trädgårdsland och de ska naturligtvis fotograferas och bloggas om. Han är expert på lite allt möjligt; bakning, fiske, odling och datorer.

Sköt om er alla! Vi hörs snart igen.

2 kommentarer:

  1. Äääääääntligen kommenterar jag! Jag har läst din blogg nu ett tag och den är verkligen jättefin! Men jag är urusel på att kommentera när jag susar fram under min dagliga bloggrunda. Det är så många som ska hinnas med :-). Jag måste bättra mig. Läser F´s också fina blogg också och har inte kommenterat där heller. Jag ska rulla mig i skam på golvet. När ni är här, glöm inte att besöka EKO-butiken på Skärfva Gård. Jag kan garantera att du hittar något fint/gott till dig men framför allt till F. Hur mycket vegansaker som helst. Hoppas ni får en skön semester. Själv är jag i festivaldimma och kommer inte ut förrän den 3 augusti. Puss och kram Elisabet.

    SvaraRadera
  2. Käraste fina Elisabet!
    Jag måste iaf säga/skriva att NÄR du kommenterar, så gör du det ordentlig! Men visst blir jag glad över kommentarer! Tack för dina fina ord.

    Eko-butiken låter spännande - den måste vi besöka. Vi ska cykla i Nättraby på onsdag och då kör vi nog dit. Stor kram, Erika

    SvaraRadera