fredag 1 juli 2011

Tygriket tur och retur

I dag har vi varit på utflykt i tygriket, dvs i Kinna och runtomkring denna lilla ort. Jag, J, Inger och Raina åkte strax efter kl. 8 imorse, för att köpa tyger och förhoppningsvis göra ett och annat loppisfynd.

Vi besökte flera platser som Kinna, Skene, Fritsla och andra små byar som jag inte vet namnet på. Vädret var ganska bra, och vi stannade redan vid niotiden för att dricka kaffe och äta smörgås innan vi inledde shopping-räden. Inger hade gjort goda smörgåsar med brie och annat och till det drack vi riktigt gott kaffe. Tänk att det alltid smakar så mycket bättre utomhus!

Vi hittade ett tyg som skulle passat som gardiner i stugan, men tyvärr fanns det inte tillräckligt kvar på rullen. Det var vitt, grått och rött med lite svarta inslag. Mönstret var som lite barnsligt tecknade hundkex. kan man säga. Sedan var det kört. J kunde inte acceptera ett enda annat tyg, så vi kom hem utan gardintyg som var resans ursprungliga syfte...

Detta tyg såg vi på Skroten - en tygaffär som faktiskt har allt. Eller allt utom tillräckligt av just det här tyget då. Suck! Dock köpte vi finfina smårutiga kuddar till stugköket och mörkläggningstyg för att inte vakna halv fem av solen. Små öljetter köpte vi också, för att hänga upp tyget med på kvällen före läggdags.

Ja, vi handlade allt möjligt men dagens bästa klipp var två assietter som jag på ett finurligt sätt fick för endast tjugo kronor på en second hand-butik.

Bilden är lånad från
 http://www.prylodesign.se/porslin.html
De bästa fynden är de billiga! Uppsala-Ekeby var det så det var inget skräp! Kasper heter de och kommer från fabriken i Gefle. Jag vet inte vilket år de är tillverkade men fina är de, tycker jag.

Kanske någon av er läsare vet när de är gjorda?

J köpte också tallrikar men det är allt jag tänker berätta om dem här. Tilläggas kan att jag gärna skänker bort dem om någon vill ha dem, hrrmm!

Bland det sista vi gjorde var att stanna till vid en butik i Fritsla, byn som Gud kanske inte glömde, men i alla fall gömde. Hur som helst gick vi in i Glindra och möttes av en otroligt duktig och serviceminded tjej. Sortimentet var av lite lantlig stil, men modernt och personligt i en bra blandning. Kläderna var av mycket god kvalitet, rolig design och bra passform.

Jag köpte en mycket fin vit klänning/tunika till 40 % rabatt och gav alltså endast 300 kr för den. Inger köpte en tunika med tillhörande byxkjol i svart som satt så snyggt att vi bara gapade. Visst är hon alltid snygg, men i denna blev hon ursnygg! Hon tjänade säkert minst femhundra på detta inköp, haha! Kika gärna in på Glindra.



Underbara Inger!
Utmattade åervände vi till Göteborg efter en härlig dag tillsammans!

4 kommentarer:

  1. Tack för en underbar dag.
    Inger

    SvaraRadera
  2. Underbara tallrikar! Så kul med loppisfynd! Ska snart till Småland, där hoppas jag fynda en del..

    SvaraRadera
  3. Kan man få se ett foto på din tunika??
    ps, inlägget ovan är också från mig, glömde skriva namnet O:
    Gisela

    SvaraRadera
  4. Tack, Gisela! Foto kommer!

    SvaraRadera