tisdag 28 juni 2011

Blomsterprakt

Nu är det många fina blommor som slagit ut eller som är på god väg. Det känns som om det är tidigare i år än förra året - är det någon anna som känner likadant? När jag läser i min stugdagbok ser jag att pionerna gått i blom ungefär tio dagar tidigare i år. Ändå har det varit ganska kallt de senaste veckorna.

Rosbusken klippte jag ner till marken i våras men den har kommmit sig ordentligt nu. De första blommorna börjar slå ut. och nu när värmen kommit tillbaka till Göteborg exploderar blomsterprakten.




Jag längtar efter de där varma, lediga dagarna då jag kan sitta och lyssna på humlornas surrande i rosorna. Det är något speciellt med humlesurr, eller hur? Jag minns hur många humlor och bin vi hade hemma på ängen utanför huset där jag växte upp. Fjärilar fanns i mängder och mina absoluta favoriter var Påfågelsöga och Nässelfjäril. Mamma förmanade mig när jag fångade de vackra fladdrande små djuren, och sa att jag måste vara rädd om dem. Numera ser man kanske en vilsen citronfjäril någon gång, men det är inte ofta. Jag hoppas dock att J:s lavendel ska dra några fjärilar till sig. De brukar ju fungera som magneter för dessa djur.
Lavendula i kryddlandet

Min scrapbooking har legat nere ett bra tag nu, men i torsdags var jag inne hos Scrapbooking etc på Danska vägen. Ett paradis för alla scrappare! De har verkligen allt för den som gillar papperspyssel. Det är inte billigaste scrapbutiken men du får massor med hjälp om du vill, och det du inte hittar där, det finns inte.

Jag köpte i alla fall några verkligt fina papper och ska nu scrappa blombilder från kolonin. En regnig dag på semestern tror jag. Jag har hur många foton som helst att välja mellan, så det ska nog inte bli några problem. Blir resultatet bra ska jag lägga upp bilder här på bloggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar