söndag 26 juni 2011

Midsommar i kolonin

Nu är jag hemma i väster igen, efter fyra härliga dygn i kolonin. Första dygnet rådde jag mig själv, tillsammans med bästa frallan Goliat. Han älskar när vi är i stugan, och har sina favoritställen där han sitter, ligger eller busar. Tyvärr gjorde han sig illa på midsommarafton men nu är han bättre igen.

Dagen före midsommar kom mina fina flickor ut till kolonin, i sällskap med lille Sputnik. Lilla B lyckades fånga honom på bild när han skakar sig. Helt galet rolig bild tycker jag, vad säger ni?


Kvällen före midsommar kom också J ut till kolonin, och vi föreberedde oss lite för firandet dagen därpå. Kvällen var lugn och stilla men vädret var ju som bekant inte det bästa. En kall midsommar är bara bra på ett sätt - det blir bra mycket mindre fylla om det inte är så himla varmt.

Midsommarafton var ganska hektisk eftersom jag skulle hjälpa till i kolonins café efter lunchen hemma. Vi steg upp ganska tidigt och bakade foccaccia, som blev väldigt fint men lite för hårt. Nåväl, det gick att äta.

Vi tog det säkra före det osäkra och dukade inomhus. Sillunch med laxcheesecake, färskpotatis och stora F:s veganska skagenröra. Den var helt fantastiskt god och jag lovar att lägga ut receptet här någon dag.

Köksbordet i vardagsrummet, litet men vi fick plats
Efter lunchen smet jag, stora F och lilla B till kolonins gemensamma firande och lämnade disken till J och gästerna. Jag stod i caféet och bryggde kaffe, lade fram kakor m.m. Döttrarna sålde lotter med finfina vinster. Den här gången vann jag ingenting, konstigt nog. J vann dock ett paket kaffe.

På kvällen dök två goda vänner upp och vi fortsatte att fira i stugan. Vi åt en massa god mat, italiensk buffé, med foccaccia, italiensk brödsallad, salami, serranoskinka, paj med spenat och valnötter, färsfyllda paprikor, kyckling, fetaostsås, ajvar m.m.

Till detta drack vi en god Chianti som gästerna haft med sig. Vi avslutade med en dessert som jag gjorde i glas. Hemgjord lemon curd varvades med apelsin- och hasselnötsbiscotti, vispad grädde och färska jordgubbar. Det var gott verkade alla tycka, särskilt Linus som dök upp och förgyllde vår kväll lite extra.
Vi avslutade kvällen med att spela
Jag hade min fina prickiga klänning
MIG, dvs ett frågespel. Tjejerna mot killarna, och trots att vi var tre och de var fem låg vi lika när spelet var över. Stora F hade då åkt hem, annars hade vi sopat banan med dem. Så det så!

Alla fina bilder är tagna av Lilla B och stora F.

1 kommentar: