fredag 13 januari 2012

Femte kryddan - det gröna guldet

Bild: http://www.zeta.nu/
Fredagen den trettonde och allt! I dag ska jag göra en massa saker, bland annat vaccinera mig inför en resa till Uganda, sammanställa en ryslig massa saker på jobbet och avsluta dagen med att bjuda på italiensk middag. Fina vännerna Lotten, Henrik, Camilla och Carina kommer hem till mig och vad jag ska bjuda på kommer väl i ett blogginlägg senare. Klart att J kommer också! Han älskar italienskt!

Olivolja är det gröna guldet, om ni frågar mig. Ingen annan olja har samma status, åtminstone inom matlagningen. Den är god, nyttig och användbar på så många sätt. Det finns ett otal sorter; alla med olika smak och färg. Oljan pressas ur frukterna på olivträdet och det är den första pressningen som ger den så kallade jungfruoljan som är den bästa och dyraste. Andra pressningen ger en olja som används vid matlagning. Olivolja sägs hålla sig bäst om den förvaras vid 14 - 16 grader. I kylen kristalliseras fettet i oljan och den blir grumlig. Runt två år räknar man med att en olivolja håller sig fräsch. Så gammal blir ingen olja i mitt kök, haha!
Bild: http://www.olivoljaetc.se/

Personligen använder jag gärna olivolja att steka i men köper då ingen jättedyr olja. Jag lägger hellre en extra peng på den olja som jag använder kall i dressingar. Bästa butiken i Göteborg är Olivolja etc i Haga, tycker jag. De är kunniga och alltid lika trevliga när man handlar. Deras vinägersortiment är värt namnet! Jag köpte en fantastisk vinäger med smak av apelsin och choklad för något år sedan. Jättegod att droppa över en fruktsallad, sprinkla över nykokt basmatiris till en indisk rätt eller på en vanlig sallad. Olivoljorna är också goda och jag gillar den med citron. Mums på fisk och skaldjur och på sparris!

I dag får ni inget särskilt recept utan några tips på hur man kan använda olivolja:

* Fila dina fötter fina, smörj in dem med olivolja och trä platspåsar på fötterna. Dra sedan ett par mjuka sockor utanpå och behåll dem på tills fötterna sugit upp oljan. Om du kan så sov med dem (jag blir för varm).

* Häll lite god olivolja i en skål och ställ på bordet jämte flingsalt och ett gott bröd, t.ex. foccaccia. Billig och underbart enkel och god förrätt om du serverar ett glas Chianti till.

* Köp Body shops body butter med olivolja om du är torr på kroppen. Mild doft och fantastisk uppmjukning av huden.

* Orkar du inte laga middag eller har ont om tid? Koka spaghetti, häll av vattnet och blanda den varma pastan med en matsked god olivolja, lite riven parmesan och nymald svartpeppar. Om du vill kan du toppa pastan med en rå äggula som du sedan rör ut i den varma pastan. Ägget stelnar då och blir som en tjock sås.

* Om du har torra hårtoppar - massera in olivolja ytterst i håret och vira gärna en varm handduk om huvudet så att oljan får "dra" i håret. Skölj ur efter någon halvtimme.

Jag vill önska er alla en skön dag!

5 kommentarer:

  1. Att göra dipper med olivolja är ju gott med, du vet såna som finns där på olivolja etc!

    SvaraRadera
  2. Ja!!! De glömde jag helt bort! HUR kunde jag glömma dem??? Jag tror att jag måste gör aett eget inlägg om dem senare! Kram och puss lilla B!!!

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Fredagen den trettonde januari, en lite vemodig dag och en härlig dag på samma gång. Idag är det 29 år sedan min faster dog, 29 år, kan inte fatta att det är så länge sedan. Goa, goa Raquel.
    Det är 20 år sedan vi tillbringade timmar på först akuten och sedan även timmar på ögon med äldste sonen som trillat in i ett element (modell äldre) och slagit pannan. På ögon hamnade vi för att de skulle kunna sy med finare nål och tråd än på akuten. Efter all väntan så tejpades såret ihop, den lille gossen var så hyskerisk att de gav upp och tejpade honom. Tid, kraft och ångest hade sparats om tejpen kommit fram redan på akuten (kanske hade ärret varit mindre om han sytt). Han sov sig sedan igenom julgransplundringen hos farmor. Till kusinens förtvivlan, han hade ju väntat så länge...
    Så de som inte redan slängt ut julen - ut med den idag. In med ljuset, snart är det vår. Hoppas jag i alla fall.
    Och detta på tal om olivolja...
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det! Tjugondag Knut hade jag nästan glömt! Kram på dig Sanna!

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera