lördag 28 januari 2012

Lördagspromenad till Erikshjälpen

I dag har lilla B och jag varit på fyndjakt. Vi styrde kosan till Erikshjälpens second hand en bit från vårt hem, där rara tösen Vanessa arbetar i caféet på lördagar. Kaffe och kaka var målet men vi hade också tankar på att hitta något vackert, nödvändigt och oumbärligt för mitt hem och lilla B:s kommande hem.

Bild: http://www.svenskt-porslin.net
Assietten till höger är gjord av Rörstrand på 1960-talet och jag hittade fyra stycken felfria för endast 35 kr. Jag älskar 60-talsporslin och då gärna gult eller grönt.

Förutom detta klipp köpte jag ett par svarta i stort sett oanvända moccapumps för 75 kr samt ett mjukisdjur till vovven som fyller sju år imorgon. (Jo, jag är säker på att han förstår att han fyller år!). Han älskar att öppna paket och ska få riva lite i papperet innan han hittar den vackra vita hunden för tolv kronor...

Väl hemma läste jag ut Kråkflickan som slutade med en cliffhanger som hette duga! Hur ska jag kunna vänta på nästa del i triologin??? Visserligen gissade jag rätt tidigt vem mördaren var men det är ändå spännande som sjutton.

Till middag komponerade jag en rätt med inspiration av Jamie Oliver. I en av hans kokböcker har han ett recept på fyllning till ravioli. Av detta recept skapade jag följande:

Färsk tagliatelle med ricotta, parmesan och pinjenötter

 1 pkt färsk pasta
1 påse pinjenötter
1 lagom bit parmesanost
1 burk ricotta
1 äggula
1/2 dl grädde (sojagrädde för min del)
1 pkt kalkonbacon
1/2 gul lök
riven muskot
salt
svartpeppar
färsk basilika
lite smör

Rosta först pinjenötterna i stekpanna. Passa dem noga så att du inte bränner dem! De är dyra och lättbrända. Låt svalna.

Hacka och fräs den gula löken tillsammans med finhackat bacon i lite smör. Krydda med svartpeppar och muskot.

Blanda ricottan med äggulan, riven parmesan och grädden. Blanda i bacon/lökfräset. Koka pastan och blanda med ricottakrämen. Blanda i hackad basilika efter behag. Salta en aning.

Servera pinjenötterna som tillbehör samt gärna en bit parmesan att riva över sin tallrik. Lite gott bröd och en sallad passar bra till. Vi åt färsk spenat till.

Vad äter ni för gott en lördagskväll som denna???



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar