lördag 21 januari 2012

Femte och sista matinspiratören

Nu är det ju säkert inte sista matinspiratören, men eftersom jag förut meddelat att jag skulle skriva om fem inspiratörer, så får detta bli femte och avslutande i den sviten i alla fall. Nummer fem är faktiskt två personer i en, dvs. två systrar som skrivit kokböcker tillsammans. Jag menar naturligtvis Lisa och Monica Eisenman som är författaren till böckerna Sommarens söta, vinterns söta, Två systrar söta osv. Deras senaste bok heter Mingelmat och handlar precis om det som titeln utlovar. Plockmat på olika sätt - något jag älskar.


Bild: Boken Vinterns söta, i min egen ägo

När jag var på Bokmässan i september förra året, var syrrorna där och gjorde reklam för sin bok. Om jag inte hade varit en så mesig person hade jag gått fram till dem och talat om hur mycket jag gillar deras böcker. Men jag vågade inte. Det känns som om man, i min ålder, är lite "star struck" om man talar om för sina "idoler" att man gillar dem.

Den enda kändis jag kom nära på mässan var Lasse Kronér, som stod i samma bokmonter som jag och spanade in barnböcker. Lilla B var lite arg efteråt och tyckte att jag skulle bett om en autograf. Kanske ville hon klistra in den i hans berömda bok "Åttio goda mackor", hahaha! Vi har den boken hemma och brukar skoja om att den nog inte sålts i så många exemplar. Inget ont om Lasse Kronér men det är kanske inte främst som kock jag ser honom...

Nåväl... Systrarna Eisenman är två kloka och vackra systrar som gör de mest underbara bak-kak-böcker. Recepten är gudomliga och bilderna får mig att drömma mig bort i kak-landet där husens väggar är av pepparkaka och fönstren av kristalliserat socker. I vaniljträden växer drömkakor och gruset på gångarna är non stop. I dammen simmar godisfiskar omkringi hallonsoda...  Ja, det är lätt att drömma sig bort.

Systrarna är födda i USA men har förutom amerikanskt påbrå, växt upp i Etiopien, Frankrike och Spanien. Och så lilla Sverige då - vilken tur för oss! De har drivit ett framgångsrikt café, som nu tyvärr är nedlagt, och skrivit åtskilliga kokböcker. Numera är de frilansande matskribenter och matkreatörer, vilket härligt yrke, va?!

Recepten är av olika svårighetsgrad och det finns något för alla smaker. Ni hittar deras hemsida HÄR!
Ett av mina favortirecept finns i boken Vinterns söta. Till och med min rektor går i spinn när jag bakar dessa kakor och tar med till jobbet. Nu får jag inte göra det eftersom det är nötförbud på alla skolor, men det HAR hänt att jag gjort det på något lov då alla elever är borta.

Om man själv inte har tid eller lust att baka kan man som på bilden ge bort ingredienserna i en fin burk med receptet vackert textat på en liten lapp. Perfekt gå-bort-present om ni frågar mig. Då kan den som får presenten baka när det passar henne eller honom. Bara tillsätt smör - du behöver inte fundera på om du har de andra ingredienserna hemma. Smart, va?


.







Alla bilder är inscannade ur boken Vinterns söta.

3 kommentarer:

  1. Har också investerat i "Mingelmat" Tänkte möta våren med en mingelfest med recept ur boken. Skriver ut det ena receptet efter det andra från din blogg. Är ingen bagare men dina havrekakor måste jag göra! Kram bp

    SvaraRadera
  2. Gott, gott, gott!!! jag är också beundrare av deras böcker och har "Två systrars söta", en bok som blivit vältummad och lagom "smetig", man ser m a o att den är välanvänd;)
    Sega solrossnittar kan jag varmt rekommendera!
    Haha...Kronérs smörgåsbok har vi...MED...autograf! och hälsning till familjen. Trodde nog att jag skulle göra massor med mackor men tror inte jag gjort en endaste efter recept därur.
    Här vräker snön ner och det närmar sig nog 10cm. Vi som skulle hämtat en soffa i Gbg idag...

    Du får ha det så bra och en härlig lördagskväll.
    kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Erika!

    Vilka snälla ord! Tack! Det är så himla roligt att du skriver så fint om våra böcker. Vi önskar så att du hade kommit fram och pratat med oss på mässan – vi hade blivit jätte smickrade. Det är så sällan vi har möjlighet att träffa våra ”läsare” och det är alltid lika roligt och nyttigt att få lite feedback.

    Varma hälsningar,
    Lisa och Monica Eisenman

    SvaraRadera