måndag 16 januari 2012

Fjärde förebilden - den nakne engelsmannen

Ingen läspar så gulligt som Jamie Oliver! Ända sedan han steg in i mitt vardagsrum som "den nakne kocken" har jag följt honom och hans recept. Mina moderskänslor svallar för den här rare lille gossen! Han lagar mycket grönt och hans lilla kryddlåda utanför köksfönstret får mig att gå i spinn. När han säger att maten är "brilliant", "absolutely fabulous" och ""fantastic" - då håller jag med.
Bild från Jamies officiella hemsida

Hans pastarätter är underbara och grillat lamm, salsor och trifle gör han så övertygande att till och med jag skulle kunna tänka mig att smaka just trifle, fast jag inte gillar frysta desserter något vidare. Jag har hans första två kokböcker och tycker nog att det räcker så. I en av böckerna finns ett recept på pasta med en sås av kronärtsskockshjärtan med mynta och parmesan. Detta är en kulinarisk upplevelse utöver det mesta. Hans risotto går inte heller av för hackor.

Jag gillar att Jamie engagerat sig i engelska skolbarns mat. De severar bedrövlig mat på många skolor, och i USA är det ännu värre. Jag såg TV-programmet där Jamie skulle hjälpa de amerikanska bambatanterna att laga nyttigar mat till eleverna. Det var faktiskt nedslående att se deras attityd till vad barnen stoppade i sig.

Jamie har en officiell hemsida som du kommer till om du klickar HÄR. Där kan du inspireras av hans mat, titta på bilder och beställa hans böcker och matlagningsgrejer. Jag skulle väldigt gärna vilja ha hans stekpanna...

www.recept.nu kan du hitta flera goda maträtter som Jamie delar med sig av. Recepten är enkla att följa och ingredienserna inget konstigt alls. Här är ett recept på risotto. Laga, ät och var beredd på att behöva lägga dig och vila en stund efteråt.

Risotto med rostad svamp

Ingredienser
1.51.5 l kycklingbuljong
en handfull torkad karljohansvamp
olivolja
11 st lök, liten, skalad och finhackad
22 st selleristjälkar, ansade och finhackade
400400 risottoris
150150 ml vermouth eller vitt vin
havssalt
svartpeppar, nymalen
4 stora nävar svamp(shitake, kantareller, eller ostronskivling – inte vanliga champinjoner!), putsade, ansade och skivade
några kvistar färsk körvel, dragon eller persilja, plockade och hackade blad
11 st citron, saften
2525 gsmör
2 nävar parmesanost, färskriven (plus lite extra till servering)
olivolja, extra virgin

Gör så här
1. Hetta upp buljongen i en kastrull och håll den sjudande.
2. Lägg den torkade karljohansvampen i en skål och slå över buljong så att det precis täcker.
3. Låt stå i några minuter tills svampen mjuknat. Fiska upp svampen och hacka den. Spara blötläggningsvätskan.
4. Hetta upp en stor skvätt olivolja i en kastrull och tillsätt lök och selleri.
5. Stek försiktigt utan att löken tar färg i minst 10 minuter, sen höjer du värmen och tillsätter riset. Rör om.
6. Rör ner vin eller vermouth eller vin – det kommer dofta fantastiskt!
7. Fortsätt röra tills vätskan kokat in i riset.
8. Sila ner blötläggningsvätskan i kastrullen och tillsätt den hackade karljohansvampen, en nypa salt och en första slev av den heta kycklingbuljongen.
9. Vrid ner värmen och fortsätt sleva i mer buljong altt eftersom vätskan kokar in. Rör hela tiden så att stärkelsen i riset frigörs.
10. Fortsätt tillsätta buljong tills riset är mjukt men med lite tuggmotstånd. Det tar ungefär 30 minuter.
11. Under tiden hettar du upp en torr grillpanna och steker blandsvampen tills den är mjuk. Om pannan inte är tillräckligt stor kan du steka svampen i omgångar.
12. Lägg svampen i en skål och tillsätt de hackade örterna, en nypa salt och saften från citronen. Blanda allt med händerna.
13. Ta risotton från värmen och smaka av noga och rör ner smör och parmesan.
14. Risotton ska vara riktigt krämig, så tillsätt lite mer buljong om den blir för torr.
15. Lägg lock på kastrullen och låt risotton vila i ca 3 minuter.
16. Smaka av risotton och salta, peppra eller tillsätt mer parmesan om du vill.
17. Lägg upp risotto på tallrikar och toppa med den grillade svampen, lite extra riven parmesan och lite ringlad extra virgin olivolja.

En av mina högsta drömmar är att bli hembjuden till Jamie på en av hans fester. De verkar helt aaaawesome för att slänga sig med ett modernt uttryck!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Fast jag sitter här proppmätt, efter en supergod middag lagad av yngsta dottern, så känner jag hur det vattnas i munnen...risotto, svamp, parmesan...det är perfekt!
    När dom första programmen med Jamie visades tyckte jag bara att han var "retlig"...men jag har efter hand verkligen lärt mig att uppskatta hans matlagning. Han lagar mat på ett lättsamt och lockande sätt.
    Oj, vad allvarligt det blev;)

    Du får hur som helst ha en skön kväll!
    kram

    SvaraRadera