måndag 14 december 2015

Lucka fjorton 2015 års bloggkalender Kål är gott!

Min mormor berättade ofta "gåtor" och ville att vi skulle gissa. Det var den där gamla sortens gåtor som var lite kluriga - åtminstone första gången man hörde dem. Favoriten var "Vad har lapp på lapp, men ingen söm?" Svaret var naturligtvis kålhuvudet, och detta kunde man ju efter ett tag om man säger så.

Kål var inget jag gillade som liten och det är kanske inte så konstigt. Kommer man in i ett kök och där luktar värre än på toa, så blir man inte hungrig. Med tiden har jag dock lärt mig att skilja på kål och ja... ni vet. Kål är en favorit i vårt kök, och det gäller alla färger. Fyra nyanser av kål liksom. Brun, grön, vit eller röd.

Fast brun kål finns ju inte. Åtminstone inte förrän man stekt den och mummat den med sirap och vad det nu är som gör den brun och go´!? På vårt julbord finns alltid grönkål och rödkål. Särskilt stora F gillar min rödkål som jag steker sakta i en wokpanna och som får puttra länge och väl med svart vinbärssaft, sirap och annat mumsigt som ger den smak av himmelen.

Eget foto av tidningssidan
ur nr 6 2015 Lantliv Mat & Vin
I senaste Lantliv Mat & Vin kan man hitta ett fantastiskt recept på rödkål som får brässera med stjärnanis, balsamvinäger och rött vin bland annat. Det låter helt otroligt gott tycker jag, och det är inte det enda som ser gott ut i det här numret av tidningen. Där finns även ett recept på cole slaw med grönkål och brysselkål, som jag tänker laga på julafton, som tillbehör till vår kalkon.

För några veckor sedan skickade jag ett brev till Lantliv Mat & Vin, med lite beröm för att de gör en så bra tidning. Som tack fick jag en kokbok och jag blev så klart jätteglad! Det var Mastios mat av Mästerkocken Sandra Mastio som vann denna tävling 2015. Fina recept med lite annorlunda knorr, utan att vara svårlagade! Toppen tycker jag.

Därmed får ni alltså två nya julklappstips av mig: Mastios Mat eller en prenumeration på Lantliv Mat & Vin. Jag skulle bli själaglad för båda - om jag inte redan hade båda, hihi!


Cole slaw med brysselkål

6 - 8 portioner

100 g grönkål
250 g brysselkål
2 juläpplen
1 citron
1 dl valnötter
flingsalt och svartpeppar

Dressing
2 dl turkisk yoghurt
3 msk vatten
2 msk riven pepparrot
1 msk flytande honung
1 krm salt

Strimla grönkålen och brysselkålen. Skär bort grova bitar och roten på brysselkålen. Blanchera kålen i kokande vatten ca en minut. Häll av vattnet och låt kålen svalna. Kör gärna kålen i salladsslunga för att få bort allt vatten.

Skär äpplena i tunna klyftor och pressa citron över så att de inte blir bruna. Hacka valnötterna grovt. Blanda äpple och nötter med kålen. Spara gärna lite till dekoration.

Dressing: Blanda alla ingredienser och vänd ner dressingen i kålen precis före servering. Toppa med äppelklyftor och nötter.



4 kommentarer:

  1. Kål gillar jag också. Kållåda och vitkålsgratäng är mina favoriter. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, finsk kålrotslåda! Mums!

      Kram till dig!

      Radera
  2. Lantliv mat och vin har vi också, vår absoluta favoritmattidning är det och vi har faktiskt en prenumeration inhandlad till julklapp!
    Det är så häftigt det där med kål och hur olika man serverar den på julen beroende på vart man bor i landet, något vi inte visste förrän för något år sedan. Vi trodde att alla hade brunkål på julbordet, men så är det ju inte. Och ja, det är sirapen som gör den brun hälsar H:)
    Kramar på sej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man utgår ju lätt från sitt eget allra bästa julbord. Sirap äger! Kram!

      Radera