fredag 4 december 2015

Lucka fyra i 2015 års bloggkalender - Kina-fudge

 I dag är det dags att öppna lucka nummer fyra, på vår färd mot julafton. Jag tänkte bjuda på ett recept på mjölkchokladfudge och jag hittade det hos en bloggare för några år sen. Bloggen heter Bakverk och fikastunder. Det är alltså inte jag själv som har kommit på det.

Den här fudgen går på export till Örebro ibland och kommer väl att göra så även nu denna advent. Jag kallar den för Kina-fudge efter en ovanligt klok och bra person vars namn alltså fått döpa godiset jag gör. Det ska alltså inte förväxlas med landet Kina, utan som en förkortning av Katarina. Kina gillar den här fudgen vilket är förklaringen till mitt namn på den.

Råkar man nu heta Sven, Elisabeth eller Gerd så får man ändå äta av den här fudgen. Jag hoppas att ni alla får en fin fredag och inte blåser bort när Helga drar in i vårt land. Själv hoppas jag på besök av någon annan än Helga, nämligen kära N från Stockholm. Vi ska fira våra födelsedagar ihop ikväll och bord är bokat på hotell Dorsia. Mums på den!

Mjölkchokladfudge

3 dl vispgrädde
2 dl socker
1 dl ljus sirap
50 g smör
2 msk honung
120 g mjölkchoklad


Koka upp grädde, socker och sirap. Låt koka tills smeten precis klarar kulprovet (120 grader). Tag kastrullen ifrån plattan och rör ner smöret och honungen. Låt koka i 2 min till. Tag av kastrullen ifrån plattan och rör ner mjölkchokladen så att allt smälter. Fyll en form med bakplåtspapper på ca 15*25 cm och låt svalna. Ställ den sedan i kyl, gärna över natten innan man skär den i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar